Page 36 - 01-44_nagy.pdf
P. 36
KULTÚRA
$ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD
Szõnyi Erzsébet:
„Számomra az alkotás
belsõ lelki kényszer˝
MIT ÉREZNÉNK, HA SZEMÉLYESEN ISMERTÜNK VOLNA,
6·7 %$5£781.1$. «6 .2//«*£1.1$. 1(9(=+(77¾1.
92/1$ 2/<$1 1$*< 0½9«6=(.(7 0,17 /(21$5'2
%((7+29(1 9$*< 3,&$662" %(6=«/*(7·3$571(5(0
1$33$/,-£1$. )$/£1 .¸=«3(1 +(/<(=.(',. (/ (*<
,60(57 $5& $ «9( (/+81<7 '( /(/.«%(1 0$ ,6
9(/( «/· .2'£/< =2/7£1 )27µ-$ x 1(0 9«/(7/(1¾/
$= £35,/,6%$1 «/(7«9«7 %(7¸/7¸77 6=·1<,
(5=6«%(71«/ $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$
7$*-£1£/ .26687+ '¯-$6 «6 1(0=(7
0½9«6=( &¯00(/ .,7¾17(77 =(1(6=(5=·1«/
«6 3('$*µ*861£/ -£5781.
ZENÉSZ CSALÁDJA Kodály személyesen ott volt a fellépéseinken,
PREDESZTINÁLTA ERRE A PÁLYÁRA? látta, ahogyan zongorán kísértem a
A szüleim egész gyermekkoromban kórust, meglátta bennem a potenciált. A
muzsikáltak. Édesanyám, nagymamám Zeneakadémiai tanulmányaim második évében
kiválóan zongorázott, apukám énekelt, már a növendéke voltam. Jó kapcsolatba
gitározott. Otthon közös családi zenélések kerültünk, mert én az osztályom hallgatóival
voltak, mikor kicsi voltam, természetes volt, ellentétben mindent tudtam a magyar
hogy hangversenyeken is részt vettem. A népzenéről. Akkor ez még nem volt általános.
család ezt nagyon nagy figyelemmel kísérte Ennek köszönhető, hogy 21 éves koromban,
és támogatta. Aztán iskolába kerülve már a világháború után közvetlenül felkért,
egyre gyakrabban születtek meg bennem hogy helyettesítettsem őt a Zeneakadémián
dallamok, amiket azonnal le is írtam, majd – nálam idősebbeket taníthattam!
lejátszottam zongorán. Iskolás korom
óta belső lelki kényszer az alkotás. ÖN SZERINT MI A JELENTŐSÉGE
A KODÁLY-MÓDSZERNEK, AMIRŐL
Amikor a tanulmányaim tetejére értem MANAPSÁG SOKAT HALLHATUNK?
a Zeneakadémián, döntenem kellett, A Kodály-módszer igazán fontos gondolata, ELÉGEDETTEK LEHETÜNK MA
hogy zeneszerző, énekesnő, karmester hogy már legkisebb kortól – akár magzatként, AZ ÁLTALÁNOS ZENEOKTATÁSSAL?
vagy zongorista legyek. A zeneszerzést vagy bölcsődés korban – zenei hatások érjék A negyvenes években általános volt egy
választottam, mert ez a legsokrétűbb hivatás: a gyerekeket. Töltse be a zene a gyermek polgári osztályban, hogy a diák értsen a
tudok komponálni kórusra, zongorára, életének egy részét, hogy kialakuljon zenéhez is: kiközösítettnek érezte magát
énekre. Ez akkoriban kirívó volt, mert az ízlésvilága, gazdagítsa az érzelmeit. az, aki nem volt énekkari- vagy kórustag.
egyetlen nőként tanultam zeneszerzést. Mindennek az éneklés az alapja, de a Ma, a kütyük világában már senkinek sincs
zenei írás-olvasás megtanulása is nagyon kedve hajnalban kóruspróbára menni. Nincs
MILYEN VISZONYBAN VOLT fontos. 1960 óta tudományosan kutatják megfelelő számú énektanár, kevés a heti
KODÁLY ZOLTÁNNAL? a módszert, és mára bizonyították, hogy egy énekóra, ami ráadásul sokszor el is
Nyolc évig a Szilágyi Erzsébet Gimnáziumba az intenzíven zenével foglalkozó diákok, marad. Ma negyedannyi nagyszerű Kodály-
jártam, ahol a karének órán olyan tanárunk például az ének-zenei általános iskolába féle zeneiskola van Magyarországon, mint
volt, aki személyesen ismerte Bartók Bélát járók, jobbak minden egyéb tárgyból is. a hatvanas években, igaz, ezek legalább
és Kodályt. Amikor írták a kórusműveiket, Legfontosabb a népdal: számtalan helyre nemzetközileg elismertek. Szerintem
(amelyek ma már történelmi jelentőségűek adaptálták az elveket – Franciaország a változás még odébb van, de egy kis
– a szerk.), mi azonnal bemutattuk őket. A Egyesült Államok, Japán – és mindenhol akaraterővel mindenen lehet változtatni.
„Pünkösdölőt” külön nekünk ajánlották. a helyi népdalkincset veszik alapul. (Lami Krisztofer)
36