Page 36 - 01-44_nagy.pdf
P. 36

KULTÚRA
                                  $ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD



      Szõnyi Erzsébet:




      „Számomra az alkotás


      belsõ lelki kényszer˝




       MIT ÉREZNÉNK, HA SZEMÉLYESEN ISMERTÜNK VOLNA,
       6·7 %$5£781.1$. «6 .2//«*£1.1$. 1(9(=+(77¾1.
       92/1$ 2/<$1 1$*< 0½9«6=(.(7  0,17 /(21$5'2
       %((7+29(1  9$*< 3,&$662"  %(6=«/*(7·3$571(5(0
       1$33$/,-£1$. )$/£1 .¸=«3(1 +(/<(=.(',. (/ (*<
       ,60(57 $5&  $    «9( (/+81<7  '( /(/.«%(1 0$ ,6
       9(/( «/· .2'£/< =2/7£1 )27µ-$ x 1(0 9«/(7/(1¾/
       $= £35,/,6%$1     «/(7«9«7 %(7¸/7¸77 6=·1<,
       (5=6«%(71«/  $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$
       7$*-£1£/  .26687+ '¯-$6 «6 1(0=(7
       0½9«6=( &¯00(/ .,7¾17(77 =(1(6=(5=·1«/
       «6 3('$*µ*861£/ -£5781.




       ZENÉSZ CSALÁDJA                   Kodály személyesen ott volt a fellépéseinken,
       PREDESZTINÁLTA ERRE A PÁLYÁRA?    látta, ahogyan zongorán kísértem a
       A szüleim egész gyermekkoromban   kórust, meglátta bennem a potenciált. A
       muzsikáltak. Édesanyám, nagymamám   Zeneakadémiai tanulmányaim második évében
       kiválóan zongorázott, apukám énekelt,   már a növendéke voltam. Jó kapcsolatba
       gitározott. Otthon közös családi zenélések   kerültünk, mert én az osztályom hallgatóival
       voltak, mikor kicsi voltam, természetes volt,   ellentétben mindent tudtam a magyar
       hogy hangversenyeken is részt vettem. A   népzenéről. Akkor ez még nem volt általános.
       család ezt nagyon nagy figyelemmel kísérte   Ennek köszönhető, hogy 21 éves koromban,
       és támogatta. Aztán iskolába kerülve már   a világháború után közvetlenül felkért,
       egyre gyakrabban születtek meg bennem   hogy helyettesítettsem őt a Zeneakadémián
       dallamok, amiket azonnal le is írtam, majd   – nálam idősebbeket taníthattam!
       lejátszottam zongorán. Iskolás korom
       óta belső lelki kényszer az alkotás.  ÖN SZERINT MI A JELENTŐSÉGE
                                         A KODÁLY-MÓDSZERNEK, AMIRŐL
       Amikor a tanulmányaim tetejére értem   MANAPSÁG SOKAT HALLHATUNK?
       a Zeneakadémián, döntenem kellett,   A Kodály-módszer igazán fontos gondolata,   ELÉGEDETTEK LEHETÜNK MA
       hogy zeneszerző, énekesnő, karmester   hogy már legkisebb kortól – akár magzatként,   AZ ÁLTALÁNOS ZENEOKTATÁSSAL?
       vagy zongorista legyek. A zeneszerzést   vagy bölcsődés korban – zenei hatások érjék   A negyvenes években általános volt egy
       választottam, mert ez a legsokrétűbb hivatás:   a gyerekeket. Töltse be a zene a gyermek   polgári osztályban, hogy a diák értsen a
       tudok komponálni kórusra, zongorára,   életének egy részét, hogy kialakuljon   zenéhez is: kiközösítettnek érezte magát
       énekre. Ez akkoriban kirívó volt, mert   az ízlésvilága, gazdagítsa az érzelmeit.   az, aki nem volt énekkari- vagy kórustag.
       egyetlen nőként tanultam zeneszerzést.  Mindennek az éneklés az alapja, de a   Ma, a kütyük világában már senkinek sincs
                                         zenei írás-olvasás megtanulása is nagyon   kedve hajnalban kóruspróbára menni. Nincs
       MILYEN VISZONYBAN VOLT            fontos. 1960 óta tudományosan kutatják   megfelelő számú énektanár, kevés a heti
       KODÁLY ZOLTÁNNAL?                 a módszert, és mára bizonyították, hogy   egy énekóra, ami ráadásul sokszor el is
       Nyolc évig a Szilágyi Erzsébet Gimnáziumba   az intenzíven zenével foglalkozó diákok,   marad. Ma negyedannyi  nagyszerű Kodály-
       jártam, ahol a karének órán olyan tanárunk   például az ének-zenei általános iskolába   féle zeneiskola van Magyarországon, mint
       volt, aki személyesen ismerte Bartók Bélát   járók, jobbak minden egyéb tárgyból is.   a hatvanas években, igaz, ezek legalább
       és Kodályt. Amikor írták a kórusműveiket,   Legfontosabb a népdal: számtalan helyre   nemzetközileg elismertek. Szerintem
       (amelyek ma már történelmi jelentőségűek   adaptálták az elveket – Franciaország   a változás még odébb van, de egy kis
       – a szerk.), mi azonnal bemutattuk őket. A   Egyesült Államok, Japán – és mindenhol   akaraterővel mindenen lehet változtatni.
       „Pünkösdölőt” külön nekünk ajánlották.   a helyi népdalkincset veszik alapul.             (Lami Krisztofer)
       36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41