Page 12 - 01-44_nagy.pdf
P. 12
PONT TE $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN
0L
0L
0L
0 0 0L
0L
0L
0LQLV]WËULXPD ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD QLQLQLQLQLLLQLQLQLQLQLQLQLQQLQLQLLV]V]V]V]V]V]V]V]V]V]V]V]V]V]V]VVV]WËWËWËWËWËWËWËWËWËWËWËWËWËWËWËW ULULULULULULULULULULULULULULU XPXPXPXPXXXPXPXPXPXPXPXPPXPXPXPPD DD D D D DD D D D D D D DD D ËËËËËËËËËËËËËËËËËVV VVV VVVVV VV VV V VVV D]D]D]D]D]D]]]D]D]D]D]D]D]D]]D]D]D] (((((((((((((PEPEPEPEPEPEPEPEPEPEPEPEEPEPEPPEPPEHUHUHUHUHUUHUHUHUHUUHUHUHUHHH LLL
0L
0L
0 0 0L
0 0 0 0L
0 0 0 0
0L
*¦SL OWV
6]DE° $WWLOD
P°GUD
KÓDOLTÁL MÁR ÉLETED SORÁN, CSAK ÚGY, BÁRMIT?
ÉS A MALACOK VISELKEDÉSÉT? A DRÓNOD, AMIT JÓ ESÉLLYEL
EGÉSZEN JÓL TUDSZ IRÁNYÍTANI, MEG TUD KÜLÖNBÖZTETNI
(*< 0$&6.£7 «6 (*< .87<£7" «6 (%%·/ 7( 78'6= 67$7,6=7,.£7
KÉSZÍTENI? SZABÓ ATTILA AZ INFORMATIKA MAGASISKOLÁJÁT
½=, «9(6(1
Még ha Attila nem is emlékszik arra, is fogalakozott. Egészen annyit, hogy
hogy mikor tette meg az első lépést afelé, az Amsterdami Egyetem mesterséges
hogy informatikus legyen, természetesen intelligencia mesterképzésére is bekerült.
az ő életéből sem maradhattak ki a Ekkor kezdett el foglalkozni a gépi látással.
számítógépes játékok. 7-8. osztályosként
megírta az első programját, amire nevetve „A gépi látásnak több része van, az
emlékszik vissza. Igaz, kevesen írnak informatika élettörténetéhez viszonyítva
Pascal nyelven kvízjátékot ilyen idősen. egészen régen foglalkoznak azzal, hogy
Ez a munkája indította el az útján, az olyan hogyan lehet képeket feldolgozni, mindezt kutricába, és egy AI segítségével egy új,
alapokat, mint az elágazás írás is ilyenkor úgy, hogy a gép értse is, hogy mi van előtte, fáradhatatlan „szemet” adunk a gazdának.
sajátította el, illetve megismerkedett az hogy mi a szemantikája egy képnek” – Így tudjuk őt segíteni, hogy hogy legyen
algoritmusokkal. Jöttek az infószakkörök, meséli Attila. Az MTA-SZTAKI-nál kezdett még hatékonyabb az állattartás. A videó egy
majd gyakorlások, majd fakultációk sora. el azzal foglalkozni, hogy különféle ember számára érthetőbb adathalmaz, mint
drónoknak vagy robotpilótás járműveknek egy gép számára. Az én feladatom az, hogy
Attila számára fontos a kreativitás is, így az „okosítása” hogyan történik. készítsek követési adatokat, illetve azt szűröm
nyelvészeti diákolimpián is részt vett, ki, hogy éppen mit csinálnak az állatok.
ahol különféle nyelvi-logikai feladatokat „Az én feladatom a kutatás volt, ami abból Ebből hozok létre egy adatbázist, amiből
kellett megoldania. Ezek olyan jól állt, hogy egy drónnak a vezérlését próbáltuk pedig már statisztikát is lehet készíteni.”
mentek, hogy Manchesterbe, majd rá egy automatizálni, ehhez én és a konzulensem,
évre Pekingbe is kilátogatott. Ebben az csináltunk egy olyan programot, aminek Attila arról is mesélt, hogy más cégeknél
életszakaszában már egészen világos volt, az volt a célja, hogy a bejövő képeken már nem csak állatokon, de embereken is
hogy informatikával fog foglalkozni, így osztályozza, hogy van-e rajta másik próbálták már az AI-követést. Bár ez felvet
a BME mérnökinformatika karát célozta repülő, vagy nincs, és kell-e indikálni az morális és etikai problémákat, az viszont
meg, szoftverfejlesztői specializációval. elkerülést. Ugyanakkor, amire talán még biztos, hogy az AI-val rengeteg kellemetlen
Erre dobott Attila egy lapáttal, és németül büszke vagyok, hogy egy drónon nincs hely munkát ki lehet váltani. Attila vallja,
hallgatta a tárgyai nagy részét, majd Erasmus igazán videokártyának, tehát ezzel is elég hogy ezek a technológiák nem elvenni,
program keretében külföldön is tanult. Ez kényen kellett küzdeni, de megoldódott.” inkább hozzáadni fognak a társadalmunk
az egy félév már igen meghatározó volt működéséhez, hiszen a jelenlegi technikai
a fiatal informatikus számára, hiszen itt Ebből a munkából később szakdolgozat, berendezések még jó ideig képtelenek
ismerkedett meg jobban az adatbányászattal, majd Tudományos Diákköri Konferencia 2. lesznek a nem mechanikus munkák
mesterséges intelligenciával. Hazatérve a helyezés lett. Attila ma abban a startupban, elvégésére. Az olyan munkákra pedig pláne
neurális hálózatokkal (a biológiából már hol dolgozik, egy sertéstelepnek fejleszt nem lesznek alkalmasak, amikhez szociális
ismert neuronok inger- és adatátviteli menedzsment szoftvert. És itt ér össze több készég kell, vagy absztrakt gondolkodás.
képességének informatikai lemodellezésével) tudományág. „Kamerát helyezünk el az egyik (Kobl Adrienn)
12