Page 14 - due_tallozo_interaktiv_2019_januar-februar
P. 14
PONT TE $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN
0LQLV]WËULXPD ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD
1DJ\RQ YHV]¦O\HV /HJR
„NAGYON VESZÉLYES LEGO” – EZT JELENTI
MOHÁCSI ZSOMBOR SZÁMÁRA A KÉMIA. A FIÚ
«9(6 «6 $ %8'$3(67, 0½6=$., (*<(7(0
(/6·«9(6 9(*<«6=0«51¸. +$//*$7µ-$ 6=£026
.«0,$ 9(56(1<(1 )25'8/7 0(* .¸=«3,6.2/£6
«9(, $/$77 «6 -(/(17·6 (5('0«1<7 «57 (/
7¸%%(. .¸=7 $= 256=£*26 .¸=«3,6.2/$,
TANULMÁNYI VERSENYEN IS.
Eleinte a fizika érdekelte, csak később nyitott
a kémia felé, nagyjából 7-8. osztályos korában
kezdett el komolyabban foglalkozni vele. A
szerves kémiát találta a legérdekesebbnek,
ugyanis szerinte „majdnem ugyanolyan,
mint a kedvenc gyermekkori játéka, a Lego.
Minden csoportra, elemre lehet úgy tekinteni,
mint egy kis darabra. Ha azokat különböző
módon összerakod, akkor más-más dolgot
kapsz. Bárhogy szétszedheted, és bárhogy
összerakhatod, szinte bármilyen formában.”
Kétszer is elindult az országos
tanulmányi versenyek „Szent Grálján”
ezen a megmérettetésen az első évben
a tizenharmadik, míg második évben
a harmadik helyezéssel tért haza.
„Két okból mentem OKTV-re. Az egyik az volt,
hogy nagyon kompetitív vagyok, mindenben
és még annál is több dologban versenyzek.”
Zsombor elmondta, hogy a másik ok az
egyik régi kémiatanára volt, ő ösztönözte.
„Kitaposta belőlünk a maximumot és még
többet” – mesélte nevetve. Versenyekre
küldte a diákjait és feladatsorokat vitt nekik,
hogy jobbak legyenek. „Nagyon dolgoztatott
minket és így középiskola első évétől kezdve
folyamatosan országos versenyekre jutottunk
be pár barátommal. Egyszerre több emberrel
is tudott dolgozni és ilyen magas szintre
helyezni őket. Ő nagyon sokat segített nekem.”
Karriert leginkább a gyógyszerészetben szerkezetét. Leginkább ilyen irányba próbálok
Elmesélte, hogy ilyen előkelő helyezést még tudna elképzelni magának. „Melyik majd specializálódni a tanulmányaim során.”
nem ért el, de számos másik versenyen receptorhoz melyik molekula illik,
nyújtott eredményére büszke. Ezek között van hogyan oldjuk meg, hogy az a molekula Zsombor elmesélte azt is, hogy már 8.
például az Irinyi János Országos Középiskolai ne reagáljon másként, pont oda kerüljön, osztályos korában eldöntötte, hogy a
Kémiaverseny, ahol 10. osztályos korában ahova mennie kell, és hogyan állítsuk elő kémiával szeretne foglalkozni, ezért ilyen
második helyen végzett. Ugyanebben az a molekulát jó termelési százalékkal. Az szakra jelentkezett középiskolába. Az, hogy
évben részt vett egy csapatversenyen, ahol üzem megtervezése is érdekel, hogy hogyan vegyészmérnök szeretne lenni 3 évvel később
hatodik helyen végeztek. „Sokkal képzettebb, lehet ezt lépésről lépésre felépíteni. Engem körvonalazódott benne. „A szüleim és a
nálunk idősebb emberekkel versenyeztünk” főleg a mechanizmusok fogtak meg, hogy nagyszüleim is vegyészmérnöki pályáról
– emlékezett vissza. Egy évvel később hogyan lehet elintézni, hogy a molekula jöttek, így mondhatni, beoltottak a kémia
ért el első helyezést a Curie Kémia adott része változzon meg megfelelően, szeretetével, bár sose forszírozták.”
Emlékversenyen, ami szintén országos volt. bizonyos csoportot kicserélni, jól átalakítani a (Vida Zsanka)
14