Page 28 - 01-40_nyomdai.pdf
P. 28

,,
           KRESZTEZODÉS
                                 $ URYDWRW D] 25). 2UV]ÃJRV %DOHVHWPHJHO×]ËVL %L]RWWVÃJ WÃPRJDWMD
       A fehér csíkok




       története








       MA MÁR ELKÉPZELHETETLENNEK TARTJUK A GYALOGOS
       KÖZLEKEDÉST ZEBRÁK NÉLKÜL. NEM IS GONDOLNÁNK,
       +2*< $ *<$/2*26£7.(/·. /«7(6¯7«6«1(. -2*6=$%£/<,
       KERETEIT CSUPÁN PÁR ÉVTIZEDE FEKTETTÉK LE.
       DE VAJON HOGYAN OLDOTTÁK MEG A GYALOGOS
       ÁTKELÉST A RÓMAI BIRODALOM FORGALMAS ÚTJAIN?
       (+$9, .5(6=7(=·'«6¾1.%(1 $ =(%5£. 7¸57«1(7«1(.
       JÁRTUNK UTÁNA.







       Ha gyalog járunk, és át szeretnénk menni
       az autók tucatjai által használt úttesten,
       a zebra erre a legbiztonságosabb pont.
       Duplán biztonságban érezhetjük magunkat,
       ha jelzőlámpa is található a helyszínen.
       Persze, sajnos így is akadnak bőven
       balesetek: a Központi Statisztikai Hivatal
       adatai szerint 2016-ban több, mint 2500
       gázolásos baleset történt Magyarországon!
         Nem mindig voltak azonban az emberek
       biztonságban, ha gyalogosan közlekedtek,
       ugyanis nem voltak megfelelő szabályozások
       a közúti közlekedésben. Nagyon messzire
       kell utaznunk az időben, ha az első,
       gyalogosbiztonsággal kapcsolatos,
       bizonyítékkal igazolható kezdeményezést
       szeretnénk látni. A Római Birodalom az
       ókori világ gazdasági középpontja volt,
       területe három kontinenst hálózott be,
       szükség volt tehát jelentős, akár több száz
       kilométeres utakra. A mély betonalapozásnak
       köszönhetően sok esetben a mai napig
       használható utakat hoztak létre a kiváló
       itáliai mesterek Kr.e. 2. századtól kezdve.  a közlekedésben használt lovakat. A   Európában az ötvenes években
         Ezek a szakértők már gondoltak a   nagyvárosokban elkezdtek kialakulni   terjedtek el a zebrák. Németország is
       gyalogosok biztonságára is. A Vezúv által   olyan csomópontok, ahol a gyalogosok   zebralázba került 1952-ben: az NSZK-ban
       79-ben elpusztított Pompeii városában a   tömegesen keltek át az úton. Itt az autósok   csodájára jártak a fehér csíkozásnak.
       kutatók rekonstruálni tudták a korabeli   egy idő után maguktól lassítani kezdtek,   Először egy hamburgi napilap nevezte
       átkelőket. A forgalmas utakon a járdák   azonban a gyalogosátkelő-helyek hivatalos   „Zebrastreifen”-nek, vagyis zebracsíkosnak
       szintjével megegyező nagyságú, akár 20-25   megjelölésére csak 1948-ban tett javaslatot   a különleges útburkolatot, innen terjedt
       cm-re is kiemelkedő köveket helyeztek   egy angol közlekedési társaság.  el az elnevezés később a köznyelvben.
       el lépésnyi távolságra, ugyanakkor úgy,   Először 1948-ban, Londonban jelezték   Az 1951-ben készült Állami áruház című
       hogy a szekerek és emberi erővel vontatott   pontozott vonalakkal a gyalogosátkelés   magyar film nyitójelenetében észrevehetünk
       kocsik kerekei a kövek között elférjenek.  helyszínét. 1949-ben rendeztek egy   egy érdekességet: gyalogosok számára
         1886-ban Benz feltalálta a robbanómotoros   közlekedési konferenciát Genfben, ahol   zebra ugyan még nem volt, de működött
       autót. Az ezt követő évtizedekben az utakon   rögzítették a gyalogos-átkelőhelyek   már jelzőlámpa. Egy 1975-ös KRESZ-
       számos baleset történt. A zajos, füstös   kötelező létesítését. 1949. szeptember   módosítás tette hazánkban is kötelezővé
       automobilok megbízhatatlanok voltak,   19-én festették fel az első zebrát a   a látványos fehér csíkok felfestését.
       robbanó hangjuk sokszor megijesztette   világon először a svájci fővárosban.              (Lami Krisztofer)
       28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33