Page 28 - 01-40_nyomdai.pdf
P. 28
,,
KRESZTEZODÉS
$ URYDWRW D] 25). 2UV]ÃJRV %DOHVHWPHJHO×]ËVL %L]RWWVÃJ WÃPRJDWMD
A fehér csíkok
története
MA MÁR ELKÉPZELHETETLENNEK TARTJUK A GYALOGOS
KÖZLEKEDÉST ZEBRÁK NÉLKÜL. NEM IS GONDOLNÁNK,
+2*< $ *<$/2*26£7.(/·. /«7(6¯7«6«1(. -2*6=$%£/<,
KERETEIT CSUPÁN PÁR ÉVTIZEDE FEKTETTÉK LE.
DE VAJON HOGYAN OLDOTTÁK MEG A GYALOGOS
ÁTKELÉST A RÓMAI BIRODALOM FORGALMAS ÚTJAIN?
(+$9, .5(6=7(=·'«6¾1.%(1 $ =(%5£. 7¸57«1(7«1(.
JÁRTUNK UTÁNA.
Ha gyalog járunk, és át szeretnénk menni
az autók tucatjai által használt úttesten,
a zebra erre a legbiztonságosabb pont.
Duplán biztonságban érezhetjük magunkat,
ha jelzőlámpa is található a helyszínen.
Persze, sajnos így is akadnak bőven
balesetek: a Központi Statisztikai Hivatal
adatai szerint 2016-ban több, mint 2500
gázolásos baleset történt Magyarországon!
Nem mindig voltak azonban az emberek
biztonságban, ha gyalogosan közlekedtek,
ugyanis nem voltak megfelelő szabályozások
a közúti közlekedésben. Nagyon messzire
kell utaznunk az időben, ha az első,
gyalogosbiztonsággal kapcsolatos,
bizonyítékkal igazolható kezdeményezést
szeretnénk látni. A Római Birodalom az
ókori világ gazdasági középpontja volt,
területe három kontinenst hálózott be,
szükség volt tehát jelentős, akár több száz
kilométeres utakra. A mély betonalapozásnak
köszönhetően sok esetben a mai napig
használható utakat hoztak létre a kiváló
itáliai mesterek Kr.e. 2. századtól kezdve. a közlekedésben használt lovakat. A Európában az ötvenes években
Ezek a szakértők már gondoltak a nagyvárosokban elkezdtek kialakulni terjedtek el a zebrák. Németország is
gyalogosok biztonságára is. A Vezúv által olyan csomópontok, ahol a gyalogosok zebralázba került 1952-ben: az NSZK-ban
79-ben elpusztított Pompeii városában a tömegesen keltek át az úton. Itt az autósok csodájára jártak a fehér csíkozásnak.
kutatók rekonstruálni tudták a korabeli egy idő után maguktól lassítani kezdtek, Először egy hamburgi napilap nevezte
átkelőket. A forgalmas utakon a járdák azonban a gyalogosátkelő-helyek hivatalos „Zebrastreifen”-nek, vagyis zebracsíkosnak
szintjével megegyező nagyságú, akár 20-25 megjelölésére csak 1948-ban tett javaslatot a különleges útburkolatot, innen terjedt
cm-re is kiemelkedő köveket helyeztek egy angol közlekedési társaság. el az elnevezés később a köznyelvben.
el lépésnyi távolságra, ugyanakkor úgy, Először 1948-ban, Londonban jelezték Az 1951-ben készült Állami áruház című
hogy a szekerek és emberi erővel vontatott pontozott vonalakkal a gyalogosátkelés magyar film nyitójelenetében észrevehetünk
kocsik kerekei a kövek között elférjenek. helyszínét. 1949-ben rendeztek egy egy érdekességet: gyalogosok számára
1886-ban Benz feltalálta a robbanómotoros közlekedési konferenciát Genfben, ahol zebra ugyan még nem volt, de működött
autót. Az ezt követő évtizedekben az utakon rögzítették a gyalogos-átkelőhelyek már jelzőlámpa. Egy 1975-ös KRESZ-
számos baleset történt. A zajos, füstös kötelező létesítését. 1949. szeptember módosítás tette hazánkban is kötelezővé
automobilok megbízhatatlanok voltak, 19-én festették fel az első zebrát a a látványos fehér csíkok felfestését.
robbanó hangjuk sokszor megijesztette világon először a svájci fővárosban. (Lami Krisztofer)
28