Page 6 - 01.pdf
P. 6

PRESS OF
                                 Válogatás az ország legjobb diáklapjaiból






      „Egy vaníliás cappuccino lesz,




        szójatejjel, csokiöntettel”


          $ .£9«)2*<$6=7£6 $ /(*7¸%% (*<(7(0,67$ $/$39(7· 587,1-$
          y )·.«17 $ 9,=6*$,'·6=$.%$1 y 1(0 &6$. 5(**(/(17(  %,=726
          9$*<2. %(11(  +2*< $ %¾)«%(1 $ ',£.2. 1$*< 5«6=( .£9«7 .«5
          0«*+2==£ &$338&&,127 9$*< /$77«7






















       | Tamás Dorottya, Közgazdász,
       | Budapesti Corvinus Egyetem


       Manapság — főleg a fiatalabbak — ritkábban
       isznak espressót. A kis méretek kimentek
       a divatból, most a nagyobb, krémesebb,
       exkluzívabb italok dominálnak. Brian
       Wansink kutatásokat végzett arról, hogy az
       elmúlt évtizedekben mennyivel nőttek az
       ételek, illetve az italok méretei. Az egyik                          című filmből, ahogyan négy starbucksos
       legjobb példa erre a Starbucks: Venti, azaz a                        kávéval belibben a divatmagazin irodájába?
       nagyméretű italai csaknem hat deciliternek
       felelnek meg. Ez egy tejeskávé — nem                                 Budapest szívében pedig bárki érezheti magát
       beszélve a tejszínhabról és a különböző                              különleges, elfoglalt embernek, hiszen pár
       ízesítésekről — esetében nem is kevés kalória.  mostani nevén Szatyor — a Centrál és társaik   lépésnyire érik egymást a különlegesebbnél
                                         mind építenek a művészek emlékére és a   különlegesebb kávézók. Mindenki megtalálja
       Két generációval ezelőtt még      klasszikus budapesti városkép imázsra.  a saját ízlésének valót: az amerikai márkásat,
       elképzelhetetlennek tűnt az ilyen típusú                             az alternatívat, a metrósat, a mekiset, az
       kávéfogyasztás: csakis élénkítőkét itták, bár   Ha az ember ilyen helyre ül be akár egyedül,   olaszt, amit háromszoros áron is el lehet
       már akkor is létezett szélesebb társadalmi   akár egy baráti csevejre vágyva társasággal,   adni. A kávézók védjegye a papírpohár,
       rétegekben a kávéházak kultúrája.   máris sokkal kellemesebben érzi magát,   mi pedig magunk vagyunk a márka. Azt is
       Egyből az espressózás jut eszembe,   mert tudja, olyan helyen fogyaszt kávét, ahol   érdemes megfigyelni, hogy nők-férfiak milyen
       amikor magam elé képzelem egy Móricz-  hajdan a nagy művészek. A megengedett   arányban és miként fogyasztanak kávét. Bár
       regény kisvárosi urainak délutánját.  luxus, az életstílus részei és alkotói vagyunk.  nem vagyok szociológus, tapasztalataim
                                                                            szerint a nőknél inkább a baráti összejövetel
       „Méreg a kávé és méreg a vágy, egy   Máskor pedig szinte kötelezően fáradt,   jelképe, míg a férfiaknál a munka itala.
       Kosztolányi-mondat is az, egy Ady-verssor   leterhelt egyetemistaként állandóan kávéval
       is: mindez mégis kell, mindez mégis   járkálunk. A különböző médiumok mind azt   Egy csésze kávé ma másfajta életet,
       életünk veleje” — fogalmazott Ottlik Géza. A   tanítják, hogy aki elfoglalt, sikeres, annak   stílust képvisel, s az ára is egyre
       nagyhírű budapesti írókávéházak még most   nincs ideje otthon kávézni — vagy, hogy   magasabb. Ez a huszonegyedik század
       is abból élnek, amit egyszer a fogyasztók   nem is elég napi egy. Ki ne emlékezne a   globalizált, megengedhető luxusa, a
       ott megalkottak. A New York, a Hadik —   szeleburdi Andy-re Az ördög Prada-t visel   sikeres emberek folyékony kábítószere.
       6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11