Page 19 - 01.pdf
P. 19
TUDÓS CSAJOK
$ IL]LND OHJL]JDOPDVDEE EXJ\UDL
·6=,17( /(6=(. 9(/(' .('9(6 2/9$6µ $ 9¸5¸6 -8',7 £/7$/ 7$57277
%,2/µ*,$ (/·$'£6+2= 0«* &6$. &6$. .21<¯7277$0 9$/$0(11<,7
'( (= $= $/.$/20 0(*,==$6=7277 5(1'(6(1 62. 62. ',$*5$0 *¸5%(
6=£0g $=«57 0,1'(1 7·/(0 7(/+(7·7 0(*7(6=(. $11$. «5'(.«%(1
+2*< 0(*)(/(/·(1 78'µ6¯76$. $ 78'µ6 &6$-2. .¸9(7.(=· 352*5$0-£5µ/
Ezúttal terepre mentünk és meglátogattuk hogy hova csapódott be a részecske. valami eltérés, elküldi a fizikusoknak,
a MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontot. Ezzel a találmánnyal indult versenyeken hiszen ezeken a képeken van rajta az, amit
Fizikus tudós csajunk ezúttal Molnár is, amire a lányokat is ösztönözte, hiszen még nem ismerünk. Ennek a projektnek
Janka Sára volt, aki már kilencedikes kora kiváló lehetőség új kapcsolatokat szerezni, azért van jelentősége, mert segítségével
óta itt tölti idejének nagy részét. Most az kiélni a kreatív énedet. De Janka nem bebizonyították, hogy a standard modell
ELTE-re jár, másodéves fizika alapszakos. állt meg a versenyeknél. Mivel a gépet igaz. Hogy mi az a standard modell? Egy
középiskolások számára fejlesztette ki, olyan sablon, ami a Föld bolygón mindenre
A körtúra előtt tartott egy félórás előadást, ezért a mai napig járja az iskolákat és ráhúzható. Mindenre. Janka és Tamás
melyben beszélt szakmai életútjáról. Már népszerűsíti a fizikát. Janka pályafutása egyaránt sajnálja, hogy ilyen lényeges
kicsiként érdekelte a fizika, de egy nyári során megtanulta, hogy ha van egy célod, dolgokat nem tanítanak meg az iskolában,
táborban döntötte el véglegesen, hogy akkor semmiképpen sem szabad feladni, meg de ennek az is az oka, hogy ezek már
ő ezzel szeretne foglalkozni. A táborból kell érte küzdeni, minden akadályt legyőzve. magas fokú matektudást igényelnek.
hazatérve mágneses térben növesztett
retkeket, napelemet készített, de egyikkel Janka társelőadója, Vámi Tamás Álmos Az előadások után megnézhettük Janka
sem ért el különösebb sikereket. Ezek után szerint a fizika célja a világ megismerése detektorait, és Tamás egy pár monitoron
a fejébe vette, hogy szeretne építeni egy és válaszok keresése a nagy kérdésekre. megmutatta a CERN-beli gépet, melyet
detektort. Hamar Gergő segítségével ez Jankával együtt dolgoznak egy CERN távvezérléssel innen, Budapestről is lehet
meg is valósult, és rövidesen működőképes által kiírt projekten, mely szintén egy irányítani. A lányok ezt az alkalmat is
is lett a szerkezet. A gép lényege, hogy ilyen kérdésre keresi a választ egy 30 nagyon élvezték, sok-sok kérdést tettek fel.
a belé lövellt részecskék mozgását méter hosszú részecskeütköztetővel a föld Legközelebb az ELTE TTK Természetrajzi
követi és egy grafikonra vetíti azokat. alatt Svájc és Franciaország határán. Az Múzeum- Ásványtárába látogatunk
ütköztetőben található egy pixeldetektor, el, ami a földrajz megszállottjainak
Ez a grafikon elég bonyolult, a ami 125 megapixeles felbontásban kedvez. Színes kövekre fel!
középiskolások számára nehezen készít 3D-s képeket, szám szerint 40
értelmezhető, így Janka feltalált egy milliót másodpercenként. A képeket
elektronikát, ami kis, piros ledekkel mutatja, egy program szelektálja, majd amin van (Koós Niki)
19