Page 14 - 01.pdf
P. 14
PONT TE $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN
0LQLV]WËULXPD ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD
.LFVL D )³OG"
$NNRU EQ\VV]XQN D] ĮUEHQ
FODOR BERTALAN, KULIK NOÉMI ÉS SÁNDOR
PANNA HÁROM KIVÁLÓ DIÁK, DE MI BENNÜK
A KÖZÖS? AZ, HOGY TIZEDIK OSZTÁLYOS
KORUKBAN OLYAN DOLGOKKAL FOGLALKOZNAK,
$0,5·/ $= (0%(5(. 6=$%$' 3,//$1$7$,.%$1
SEM GONDOLKOZNAK. EZ NEM MÁS, MINT
$= ½5%£1<£6=$7 $ &6$3$7 7$*-$,9$/
%(6=«/*(77¾1. ),=,.£5µ/ 7(59(.5·/
«6 $= ½5%£1<£6=$7 %(9(=(7«6«5·/ 6=µ/µ
352-(.7-¾.5·/
A Bay Zoltán Tudomány- és Technikatörténeti
Alapítvány (BZA) és a Budapesti Műszaki
és Gazdaságtudományi Egyetem Egyesült
Innovációs és Tudásközpontja (BME EIT)
„Fizika mindenkinek” és „Matematika
mindenkinek” címmel versenyt hirdetett a
középiskolák 9-13. osztályos tanulói számára,
ezen a pályázaton vett részt Fodor Bertalan,
Kulik Noémi és Sándor Panna csapata, akik
9. helyezést értek el. Témájuk egyedi és
formabontó: az űrbányászatot választották, kezdte mesélni nagy lelkesedéssel Kulik
amiben nagy szerepe volt a tanórák utáni Noémi. „Ezek olyan pontok két nagyobb
szakköröknek, és az elhivatottságuknak. égitest környezetében, ahol egy kisebb test a
$ ¿DWDORN EHV]ámolójából megtudtuk, két nagyobb tömeg gravitációs vonzásának
hogy a verseny két fordulóból állt, az elsőben hatására közel nyugalomban marad, így elkezdeni a felsőoktatási tanulmányaikat, de
egy prezentációt kellett készíteniüN D ¿]LND ezek kiváló megállópontok lennének annyit elárultak, hogy mindenképpen lesz
bármilyen gyakorlati alkalmazási területéről, üzemanyagfeltöltéshez, a különböző eszközök köze a matematikához éV D ¿]LNához, és a ha
a másodikban pedig szóbeli előadásra és javításához, karbantartási munkálatokhoz. más nem, akkor hobbiként még mindig ott
egy kísérleti bemutatóra került sort. Ezeknek a területeknek a nagy részén Nap-Föld lesz a csillagászat. Amikor arról kérdeztük
„Elsőként az űrbányászat kérdése merült kontextusban már állítottak is be különböző őket, mit javasolnának diáktársaiknak, akiket
fel bennünk, mivel az aszteroidákban műholdakat, ezt az ötletet vittük tovább.” hasonlóan érdekelnek a tudomány különböző
és a szomszédos bolygókban több olyan A kutatás második részéhez a diákok területei, az alábbi két javaslatot tették:
ásványkincs is megtalálható, ami a Földön két máVLN ¿DWDOHPEHU VHJítségét kérték. Minden lehetőséget ki kell használni,
nem, vagy az érintett nyersanyagok A csapatuk Romoda Péterrel és Boros ami előrébb tud vinni a témában, legyen az
kitermelése problémás és költséges. Ezen Botonddal egészült ki, ugyanis az élő verseny, szakkör, pályázat, tehetséggondozó
anyagok kitermelési, felkutatási módszerei bemutatóra egy robotot is terveztek, aminek program. Nem szabad megelégedni azzal a
jelentősen hozzájárulhatnak a tudomány segítségével egy terepasztalon szemléltették tudással, amit az interneten találunk. Utána kell
fejlődéséhez” – mondta el Fodor Bertalan. elképzeléseiket. „A stilizált robot lenne a menni minden információnak, könyvtárban,
„A projekt magvát a Lagrange-pontok kitermelés kulcsa” – mondták a csoporttagok. szakfolyóiratokban (külföldiekben és
adták, amik nagyon rendkívüli csillagászati A tehetséJHV ¿DWDORNQDN Pég nincs kifejezett magyarokban egyaránt) kell kutatni.
jelenségek. Ezeket kezdtem el kutatni” – elképzelésük arról, hogy hol szeretnék (Springer Barnabás)
14