Page 14 - 01.pdf
P. 14

PONT TE           $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP  D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN
                                 0LQLV]WËULXPD  ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD

       .LFVL D )³OG"






       $NNRU EžQ\žVV]XQN D] ĮUEHQ








       FODOR BERTALAN, KULIK NOÉMI ÉS SÁNDOR
       PANNA HÁROM KIVÁLÓ DIÁK, DE MI BENNÜK
       A KÖZÖS? AZ, HOGY TIZEDIK OSZTÁLYOS
       KORUKBAN OLYAN DOLGOKKAL FOGLALKOZNAK,
       $0,5·/ $= (0%(5(. 6=$%$' 3,//$1$7$,.%$1
       SEM GONDOLKOZNAK. EZ NEM MÁS, MINT
       $= ½5%£1<£6=$7  $ &6$3$7 7$*-$,9$/
       %(6=«/*(77¾1. ),=,.£5µ/  7(59(.5·/
       «6 $= ½5%£1<£6=$7 %(9(=(7«6«5·/ 6=µ/µ
       352-(.7-¾.5·/











       A Bay Zoltán Tudomány- és Technikatörténeti
       Alapítvány (BZA) és a Budapesti Műszaki
       és Gazdaságtudományi Egyetem Egyesült
       Innovációs és Tudásközpontja (BME EIT)
       „Fizika mindenkinek” és „Matematika
       mindenkinek” címmel versenyt hirdetett a
       középiskolák 9-13. osztályos tanulói számára,
       ezen a pályázaton vett részt Fodor Bertalan,
       Kulik Noémi és Sándor Panna csapata, akik
       9. helyezést értek el. Témájuk egyedi és
       formabontó: az űrbányászatot választották,   kezdte mesélni nagy lelkesedéssel Kulik
       amiben nagy szerepe volt a tanórák utáni   Noémi. „Ezek olyan pontok két nagyobb
       szakköröknek, és az elhivatottságuknak.   égitest környezetében, ahol egy kisebb test a
        $ ¿DWDORN EHV]ámolójából megtudtuk,   két nagyobb tömeg gravitációs vonzásának
       hogy a verseny két fordulóból állt, az elsőben   hatására közel nyugalomban marad, így   elkezdeni a felsőoktatási tanulmányaikat, de
       egy prezentációt kellett készíteniüN D ¿]LND   ezek kiváló megállópontok lennének   annyit elárultak, hogy mindenképpen lesz
       bármilyen gyakorlati alkalmazási területéről,   üzemanyagfeltöltéshez, a különböző eszközök   köze a matematikához éV D ¿]LNához, és a ha
       a másodikban pedig szóbeli előadásra és   javításához, karbantartási munkálatokhoz.   más nem, akkor hobbiként még mindig ott
       egy kísérleti bemutatóra került sort.   Ezeknek a területeknek a nagy részén Nap-Föld   lesz a csillagászat. Amikor arról kérdeztük
        „Elsőként az űrbányászat kérdése merült   kontextusban már állítottak is be különböző   őket, mit javasolnának diáktársaiknak, akiket
       fel bennünk, mivel az aszteroidákban   műholdakat, ezt az ötletet vittük tovább.”   hasonlóan érdekelnek a tudomány különböző
       és a szomszédos bolygókban több olyan   A kutatás második részéhez a diákok   területei, az alábbi két javaslatot tették:
       ásványkincs is megtalálható, ami a Földön   két máVLN ¿DWDOHPEHU VHJítségét kérték.   Minden lehetőséget ki kell használni,
       nem, vagy az érintett nyersanyagok   A csapatuk  Romoda Péterrel és Boros   ami előrébb tud vinni a témában, legyen az
       kitermelése problémás és költséges. Ezen   Botonddal egészült ki, ugyanis az élő   verseny, szakkör, pályázat, tehetséggondozó
       anyagok kitermelési, felkutatási módszerei   bemutatóra egy robotot is terveztek, aminek   program. Nem szabad megelégedni azzal a
       jelentősen hozzájárulhatnak a tudomány   segítségével egy terepasztalon szemléltették   tudással, amit az interneten találunk. Utána kell
       fejlődéséhez” – mondta el Fodor Bertalan.  elképzeléseiket. „A stilizált robot lenne a   menni minden információnak, könyvtárban,
        „A projekt magvát a Lagrange-pontok   kitermelés kulcsa” – mondták a csoporttagok.   szakfolyóiratokban (külföldiekben és
       adták, amik nagyon rendkívüli csillagászati   A tehetséJHV ¿DWDORNQDN Pég nincs kifejezett   magyarokban egyaránt) kell kutatni.
       jelenségek. Ezeket kezdtem el kutatni” –   elképzelésük arról, hogy hol szeretnék       (Springer Barnabás)
       14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19