Page 29 - 01_32_nagy.pdf
P. 29

KULTÚRA
                                           $ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD








          Németh János:


          az utolsó



          fazekas





           3£/<£-£1$. .¸=(/    «9( $/$77 8*<$1$=7 $= ·6,
           0½9«6=(7%·/ (5('· 6=(//(0,6«*(7 .«39,6(/7(
           $ 081.£&6< 0,+£/< '¯-$6 «6 .26687+ '¯-$6 .(5$0,.86
           $., 0£5 $ 1(0=(7 0½9«6=( «6 $ 0$*<$5 0½9«6=(7,
           $.$'«0,$ 5(1'(6 7$*-$  0$ ,6 $.7¯9  «6 (*<5(
           /(7,6=78/7$%% )250£..$/ '2/*2=,.



           „LEGYEK CSAK UTOLSÓ FAZEKAS”
           – FOGALMAZOTT EGYSZER,
           MIKÖZBEN 1959 ÓTA TÖBB MINT
           NYOLCVAN TÁRLATON VAN TÚL.
           MIÉRT EZ A HITVALLÁSA?
           Gyermekkoromban szinte játszótársammá
           vált az agyag, egyszerre jelentett mindent.
           A hetvenes években volt egy kiállításom,
           ahol minden tárgyon lehetett érezni a
           fazekasság formavilágát. Ezután írta
           rólam egy kritikus, hogy az Iparművészeti
           Főiskolán megszerzett diplomám után
           is maradtam az utolsó fazekas. Nekem a
           népművészet egyszerűségéből származnak
           a gyökereim. Eközben gondolatébresztő   távol éggel az itthoni föld fészkire szállni alá”.   Ma már a saját hangot nehezen lehet
           kerámiaszobraimon, domborműveimen a   Ma ez aktuális, hiszen üzenete az, hogy járva   megtalálni, de én azt gondolom, az önálló
           fazekaskorong eszközével szeretném kifejezni   a világot sok tapasztalatot szerzünk ugyan,   önkifejezéssel el lehet érni a boldogságot.
           a mondanivalómat, sajátos formavilággal,   de itthon kell kamatoztatnunk azokat. Ezt   Amikor reggel, az első napsugarak besütésekor
           például feszülő gömbformákkal,     jelképezi rajta egy gyermekét a kezében tartó   lemegyek a műtermembe, és ránézek az
           kubusokkal. Olyan világot élünk, ahol meg   parasztmadonna-alak is. „Édesanyám” – akár   előző nap kemény munkával elkészített
           kell őrizni hagyományainkat és sajátos   szólhatna is a gyermek ezzel a gyönyörű, s   tárgyamra, akkor szokott minden eldőlni.
           népművészetünket. A letisztult népművészet   mégis egyszerű szóval, jelképezve azt, hogy          (Niks)
           legnagyobb értéke, hogy anélkül, hogy   a gyökereinket örökké magunkkal visszük.
           másolná egyik a másikat, egyetemes egész
           Európában, és Magyarországon él még a   MEG TUDTA TALÁLNI A BOLDOGSÁGOT
           legerősebben. Nekem az a hitvallásom, hogy   A NÉPMŰVÉSZET TISZTA VILÁGÁNAK
           ezt a szellemiséget az átalakuló – tehát meg   MEGFORMÁLÁSÁVAL?
           nem szűnő – fazekasságban is meg kell őrizni.    Ha egy autonóm alkotó munkája előtt megállnak
                                              és néhányan elmerengenek rajta, valaminek
           ZALAEGERSZEGEN LÉPTEN-NYOMON       történnie kellett, valamit csak tettünk. De az
           AZ ÖN MUNKÁIBA AKADUNK. KI         a baj korszakunkkal, hogy lassan minden
           TUD EMELNI EGYET, AMI NAGYON       külföldről „importált” kultúrszeméttel van tele.
           KÖZEL ÁLL A SZÍVÉHEZ?              Miközben én azt gondolom, magyarként kell
           Jó barátom volt az egerszegi származású   európainak lennünk, addig egyfajta sematikus
           író, Keresztury Dezső, akinek emlékházára   világ alakul ki, olyan műalkotásokkal, ami
           egy domborművet készítettem. Híres sorai   tele van közhelyekkel. Automatikusan jónak
           inspirálták: „Itt, itt a helyünk: szemeinkben a   látják ezt sokan, és nem élnek kritikával.

                                                                                                              29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32