Page 29 - 01_32_nagy.pdf
P. 29
KULTÚRA
$ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD
Németh János:
az utolsó
fazekas
3£/<£-£1$. .¸=(/ «9( $/$77 8*<$1$=7 $= ·6,
0½9«6=(7%·/ (5('· 6=(//(0,6«*(7 .«39,6(/7(
$ 081.£&6< 0,+£/< '¯-$6 «6 .26687+ '¯-$6 .(5$0,.86
$., 0£5 $ 1(0=(7 0½9«6=( «6 $ 0$*<$5 0½9«6=(7,
$.$'«0,$ 5(1'(6 7$*-$ 0$ ,6 $.7¯9 «6 (*<5(
/(7,6=78/7$%% )250£..$/ '2/*2=,.
„LEGYEK CSAK UTOLSÓ FAZEKAS”
– FOGALMAZOTT EGYSZER,
MIKÖZBEN 1959 ÓTA TÖBB MINT
NYOLCVAN TÁRLATON VAN TÚL.
MIÉRT EZ A HITVALLÁSA?
Gyermekkoromban szinte játszótársammá
vált az agyag, egyszerre jelentett mindent.
A hetvenes években volt egy kiállításom,
ahol minden tárgyon lehetett érezni a
fazekasság formavilágát. Ezután írta
rólam egy kritikus, hogy az Iparművészeti
Főiskolán megszerzett diplomám után
is maradtam az utolsó fazekas. Nekem a
népművészet egyszerűségéből származnak
a gyökereim. Eközben gondolatébresztő távol éggel az itthoni föld fészkire szállni alá”. Ma már a saját hangot nehezen lehet
kerámiaszobraimon, domborműveimen a Ma ez aktuális, hiszen üzenete az, hogy járva megtalálni, de én azt gondolom, az önálló
fazekaskorong eszközével szeretném kifejezni a világot sok tapasztalatot szerzünk ugyan, önkifejezéssel el lehet érni a boldogságot.
a mondanivalómat, sajátos formavilággal, de itthon kell kamatoztatnunk azokat. Ezt Amikor reggel, az első napsugarak besütésekor
például feszülő gömbformákkal, jelképezi rajta egy gyermekét a kezében tartó lemegyek a műtermembe, és ránézek az
kubusokkal. Olyan világot élünk, ahol meg parasztmadonna-alak is. „Édesanyám” – akár előző nap kemény munkával elkészített
kell őrizni hagyományainkat és sajátos szólhatna is a gyermek ezzel a gyönyörű, s tárgyamra, akkor szokott minden eldőlni.
népművészetünket. A letisztult népművészet mégis egyszerű szóval, jelképezve azt, hogy (Niks)
legnagyobb értéke, hogy anélkül, hogy a gyökereinket örökké magunkkal visszük.
másolná egyik a másikat, egyetemes egész
Európában, és Magyarországon él még a MEG TUDTA TALÁLNI A BOLDOGSÁGOT
legerősebben. Nekem az a hitvallásom, hogy A NÉPMŰVÉSZET TISZTA VILÁGÁNAK
ezt a szellemiséget az átalakuló – tehát meg MEGFORMÁLÁSÁVAL?
nem szűnő – fazekasságban is meg kell őrizni. Ha egy autonóm alkotó munkája előtt megállnak
és néhányan elmerengenek rajta, valaminek
ZALAEGERSZEGEN LÉPTEN-NYOMON történnie kellett, valamit csak tettünk. De az
AZ ÖN MUNKÁIBA AKADUNK. KI a baj korszakunkkal, hogy lassan minden
TUD EMELNI EGYET, AMI NAGYON külföldről „importált” kultúrszeméttel van tele.
KÖZEL ÁLL A SZÍVÉHEZ? Miközben én azt gondolom, magyarként kell
Jó barátom volt az egerszegi származású európainak lennünk, addig egyfajta sematikus
író, Keresztury Dezső, akinek emlékházára világ alakul ki, olyan műalkotásokkal, ami
egy domborművet készítettem. Híres sorai tele van közhelyekkel. Automatikusan jónak
inspirálták: „Itt, itt a helyünk: szemeinkben a látják ezt sokan, és nem élnek kritikával.
29