Page 5 - due_tallozo_interaktiv_2017_marcius
P. 5
zoom
Állj mellé, ha kivÁlaszt!
TóTh-Turgonyi Dóra auTimenTor, négygyermekes éDesanya, kéT kisfiáT auTizmus
spekTrumzavarral, legnagyobb gyermekéT asperger-szinDrómával, az auTizmushoz
nagyon hasonló TüneTekkel járó állapoTTal DiagnoszTizálTák. Dóra ma
az ő fejlesztésük és nevelésük mellett mentorszülőként segíti azokat a családokat
és közösségekeT, ahol szinTén jelen van ez az iDegrenDszeri zavar.
Mikor kezdjünk el nem megfelelő kommunikációs készség pozitívan megerősítjük, hogy ösztönözzük a
gyanakodni, hogy autista az és a rugalmas gondolkozás hiánya. Ez egy „társasági életre”. Csupán arra kell vigyázni,
osztálytársunk, a kollégánk, élethosszig tartó viselkedésprobléma, nem hogy ne használják ki, mert az autisták túl
vagy épp a családtagunk? gyógyítható állapot. Óriási a spektrum: naivan viszonyulnak az élethez, tehát ne
Három fő területen érhető tetten változás: 150-es IQ-val vagy súlyos értelmi Zolika írja az egész osztály matekháziját.
csökkent mértékű szociális kapcsolatok, fogyatékossággal is élnek köztünk emberek.
Ez elég nagy problémát jelenthet egy enyhe Mit tehet egy diák
Asperger-szindróma felismerésben. az autista társáért?
Ha egy indigópapír által készült vázlatot
ez nagyon összetett helyzet lehet. adnak az autista gyermeknek, az hatalmas
hogy kerül egy kisgyerek mankó lesz neki. Van, hogy az autista nem
a diagnózis után akar kommunikálni, ekkor odavihetnek
Megfelelő iskolába? papírt és ceruzát és felajánlhatják neki,
Az autizmusdiagnózist általában hogy rajzolja vagy írja le, mi bántja. Ha
megfigyelésen alapuló, többlépcsős ezek után sem hajlandó interakcióra, akkor
pszichiátriai és neurológiai vizsgálat előzi meg. hagyni kell, kijön majd a csigaházából.
Csak ezek után dönt a tanulási képességeket
vizsgáló szakértői bizottság, melynek tagjai Mit jelent egy autistának
végül kijelölik és javasolják azt a pedagógiai a barát fogaloM?
intézményt, melybe a gyermek ezután járhat. Erre meg kell őket tanítani, ki fogják
választani azt az egy-két embert, akiket
hogyan segíthetnek a tanárok? közel engednek magukhoz. Előfordul, hogy
Türelemmel és odafigyeléssel, illetve elvesznek valamiben, vagy nem értenek
a digitális eszközök használatával. Az valamit, ekkor különösen szükségük lesz
osztályfőnök tájékoztassa a szülőket az ezekre a társakra. Ha az autistának van
integrációról, és mondja el a gyermekeknek is, specifikus területe, arról kicsit többet fog
hogy hogyan viselkedjenek. A legfontosabb, beszélni, illetve ha van egy barátja, aki
hogy a pedagógus találja meg azt a speciális focizik, lehet, hogy két évig csak nézi a
területet, melyben az autista kimagaslóan meccsét, de a harmadikban beáll kapusnak,
teljesít. Ha megvan az erősség, akkor majd végzős korára elérhetik, hogy
megkérhetjük, hogy segítsen a tárgyból játsszon egy félidőt. A barát építő neki,
gyengébben teljesítő társának. Ezek után mert jó példát tud mutatni az életben.
4. Dicsérj! 6. Kezeld egyenlőként! létrehozva. Az amerikai Stephen Wiltshire
Gyengeségek helyett fókuszálj arra, Minden vágyuk beilleszkedni a társadalom- egy húszperces helikopterút után hihetetlen
ami az erősségük. Ha azt éreztetik ba és elfogadtatni magukat, nem szükséges, aprólékossággal rajzolta le New York látképét.
velük, hogy nem elég ügyesek, hogy sajnáld őket. Nem kell lassabban
kommunikatívak, fejlődőképesek, beszélned hozzájuk. Észreveszik, ha nézed 8. Segíts!
kevés esélyük van a továbblépésre. Ha őket. Nem nézik meg naponta az Esőember Legyél a mentoruk. Kezdeményezz be-
csak kritika és kudarcélmények érik című filmet. Hallják, amit róluk mondasz, ha szélgetést, segítsd őket a beilleszkedésben,
őket, feladják a tanulást vagy épp a ott vannak. mutasd meg, mi az az érzelmi intelligencia,
beilleszkedést. Pont, mint te vagy én. fordítsd le nekik a testbeszédet – mindezt
7. Élvezd a tehetségüket! barátként, nem tanárként. Hogy fogj hozzá?
5. Emlékezz! Számos autista csodálatos művészi hajlam- Olvasd újra a cikket!
Ez nem deviancia, neveletlenség vagy mal és tehetséggel van megáldva. Az Autistic
választás, ez egy fejlődési zavar, amely Art Alapítvány mentorkodása segítségével
jelentős nehézségeket okoz a kommunikáció, létrejött produktumok például nagyon meg-
a szociális viselkedés, a rugalmas gondolko- győzőek. Autizmussal élő fiatalok munkái-
dás és a képzelet terén. Ha ezt észben tartod, ból készítik el képeslapok, dizájnerruhák,
van esélyük önállósodni, beilleszkedni és bonbonosdobozok vagy akár jegyzetfüzetek
sikereket elérni! mintáját, gyönyörű és egyedi termékeket
5