Page 16 - due_tallozo_interaktiv_2016_aprilis
P. 16
pont te A rovatot a Nemzeti Tehetség Program,
az Emberi Erőforrások Minisztériuma,
és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő támogatja.
12. Nemzetközi JuNior
természettudomáNyos olimpia ezüstérmese:
pápista máté
A nemzetközi természettudományos közelebb hozzájuk, hiszen édesanyja kémia- kísérleteket is a saját csapattagjaival kellett
versenyt Indonézia alapította 2004-ben, azóta biológia-fizika szakos tanár. Alapvetően mindig csinálnia, ezért mint munkanyelvet nem használták
minden évben megrendezik a világ más-más érdekesnek tartotta ezeket a tárgyakat, majd az angolt. A magyar csapat az idei megmérettetést
országában. A verseny a biológia, a fizika, az alsó tagozatos tanítója elindította élete első nem tartotta különösebben nehéznek, elmondásuk
illetve a kémia tárgyköreiből épül fel és a tanulmányi versenyén. Itt kezdődött Máté szerint láttak már ennél komolyabb feladatsort.
szabályok szerint a 16. életévüket be nem töltött pályafutása. Később elsősorban matematika és
diákok vehetnek részt rajta. Egy-egy ország fizikaversenyeken indult, majd a Hevesy György Máté a felkészülés során a fizikai kísérleteket
6 fős diákcsapattal vehet részt a versenyen, kémiaversenyen 2014-ben és 2015-ben is bejutott választotta, középiskolai tanárával készültek
ami három fordulóból áll: tesztforduló, az országos fordulóba. Itt fedezte fel őt Villányi a versenyre. A felkészülés során számoltak
elméleti forduló és gyakorlati forduló. Attila tanár úr – akit a kémia iránt érdeklődők többek között süllyedési időből sűrűséget, kép
jól ismernek köteteiről. A Nemzetközi Junior élességéből lencse fókusztávolságát, és lengésidőt
A leendő csapat tagjait a nemzeti Természettudományos Olimpia résztvevőit tömegközépponttól való távolság alapján.
természettudományos versenyeken önkéntes alapú jelentkezés után válogatták ki,
eredményesen szereplő tanulók közül választják erről is mesélt nekem Máté: „Egy nyári felkészítő Kérdésemre Máté elmondta, hogy idén
ki, majd a budapesti Apáczai Csere János sorozat után szeptember elején volt egy válogató, már nem indulhat ezen a versenyen, hiszen
Gimnázium tanárai készítik fel. A 2015-ös hatfős ekkor 11-en maradtunk. Ezek után heti két a 16 éves korhatárból kicsúszik. „Viszont
magyar csapat tagjai: Veres Tamás (ezüst), Fajszi alkalommal kellett felkészítőre menni, majd az idén az Európai Uniós Természettudományi
Bulcsú (ezüst), Székely András (ezüst), Kós Tamás őszi szünetben volt egy második válogató, ahol Olimpián (EUSO), illetve a kémia Országos
(ezüst), Pápista Máté (ezüst), Besenyi Tibor (bronz). eldőlt, hogy kik lesznek a koreai delegáció tagjai.” Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV)
szeretném megmérettetni a tudásom, később
A felkészülés során számoltak többek között akár a kémia diákolimpián is.” Máté néhány év
süllyedési időből sűrűséget, kép élességéből múlva orvosnak szeretne továbbtanulni, hogy
gyógyíthasson, tehát az emelt kémia- és biológia
lencse fókusztávolságát, és lengésidőt érettségi tervbe van véve. Mondjuk az igaz,
tömegközépponttól való távolság alapján. hogy a tananyagot már most is keni-vágja…
(Boros Boglárka)
A 2015-ös koreai olimpián Magyarország A csapat először Szöulba repült, ahol két napot A magyar csapat tagjai: Veres Tamás, Fajszi Bulcsú,
Európa második legjobbjaként végzett, az töltöttek városnézéssel, és a koreai kultúra, Székely András, Kós Tamás, Pápista Máté (balról második),
európaiak közül az aranyérmet az orosz csapat illetve gasztronómia megismerésével. Innen Besenyi Tibor
hozta el. A verseny legjobbja Tajvan lett, vonattal utaztak tovább a verseny helyszínére, Kísérőtanáraik: Villányi Attila (biológia), Gyertyán Attila
illetve Kína és Szaúd-Arábia is jól szerepelt. Daeguba. Szabadidejükben a különböző országok (fizika), Vörös Tamás (kémia)
versenyzői egymással ismerkedtek, múzeumba
Pápista Mátéval beszélgettünk, aki jártak és megnézték a helyi egyetemet.
ezüstéremmel zárta a 12. Nemzetközi Junior
Természettudományos Olimpiát. A győri „A feladatokat a tanárok angolul kapták meg,
Kazinczy Ferenc Gimnázium kilencedikes majd minden ország saját nyelvére fordította. A
tanulóját többek között a felkészüléséről, a koreai magyar mellett az angol feladatokat is megkaptuk,
útjáról és a jövőbeli terveiről kérdezgettük. ha hibáztak a tanárok, észrevehessük, de a csapat
összeállításánál a nyelvtudásra nem kérdeztek
Mátét már alsós korában érdekelték a rá.” – mondta el Máté. Mivel a csoportmunkás
természettudományok. Családja révén került
DUE Tallózó
16