Page 34 - 01-40_kicsi
P. 34
SZÉPÍTÉSZ
Magyar építőművészeti rovat a DUE Tallózóban
KORLÁTOK NÉLKÜL
INTERJÚ VADÁSZ BENCÉVEL,
EGY VERSELŐ ÉPÍTÉSSZEL
„LOMHÁN MOZDUL A RITMUS, A BETON SZOMORÚ KÖPENYÉBEN,
DE EGY VÍG TÁNCRA KILÉP MA A ZORD, SZIGORÚ KALODÁBÓL…” – ÍRJA
VADÁSZ BENCE YBL-DÍJAS ÉPÍTÉSZ, A KOSSUTH-DÍJAS VADÁSZ GYÖRGY FIA
EGYIK KEDVENC ÉPÜLETÉRŐL, A BUDAPESTI MENINGER SZÁLLODÁRÓL.
A NYÁR ELŐTTI UTOLSÓ SZÁMUNKBAN VELE BESZÉLGETTÜNK.
TALÁN SABLONOSNAK TŰNŐ lényeg marad. Persze ez egy folyamat egy
KÉRDÉS, DE MIÉRT VÁLASZTOTTA alkotó ember életében, de egy szobor vagy egy
AZ ÉPÍTÉSZETI PÁLYÁT? ÖN épület megfogalmazásakor is. Emellett nagyon
DÖNTÖTT ÍGY, VAGY ÚGYMOND ritkán sikerül. Saint-Exupéry mondta, hogy HOGYAN JELLEMEZNÉ
„ADVA VOLT” A CSALÁDI egy mű nem akkor van készen, ha már nem A SAJÁT ÉPÍTÉSZETÉT?
HÁTTÉRNEK KÖSZÖNHETŐEN? tudsz mit hozzátenni, hanem akkor, amikor már Útkereső építészet. Alapvetően minimalista,
KÉSZÜLT VALAHA MÁS PÁLYÁRA? nem tudsz mit elvenni belőle. Amikor csak a modern alapokra építkező, de az adott
Igen, adva volt minden, apai háttér, pontos és szívbe hatoló „tőmondat” marad. környezetre reagálni kívánó formálás
atyai építész barátok, rajzok, házak, jellemzi. A Magyar Művészeti Akadémia
kiállítások, Építőművész Szövetség, Építész- VAN PÉLDAKÉPE? honlapján így fogalmaztam meg építészeti
Bálok, lényegében „belenőttem” – mégis MIÉRT PONT Ő(K)? ars poeticámat: „Az útkeresés számomra
megpróbáltam az Iparművészeti Főiskolát és Nagyon szeretem Wright-ot, Mies van der nem ér véget a házaknál, a stílusbeli korlátok
nagyon vonzott a színészet is. Ezen utóbbiak Rohé-t, Gaudit és Mendelsohn-t, az „ifjabbak” átlépése után, szinte már magától és önként
ugyan nem sikerültek, így minden atyai közül Barragán a kedvencem, de szíven megnyílnak a műfaji korlátok is. Ötven éves
ráhatás nélkül, az élet, a rajz szeretete és az üt Siza és nagyon tetszik Marcio Kogan koromra már nemcsak tudtam, de meg is
alkotás vágya terelgetett vissza az építészet minimalizmusa is. Mind közül talán Barragán tapasztalhattam, hogy az építészet valóban
felé, ahol az „örvény” hamarosan berántott. világa áll a legközelebb hozzám, szinte „naiv, esszenciája a művészeteknek. Rejtve,
gyermeki” vonalai és színei olyanok, mint vagy direkt, csöndesen, vagy harsányan,
HOGYAN TALÁLTA MEG egy csodásan zabolázatlan krétarajz, mint de benne foglaltatik a képzőművészet
SAJÁT ÚTJÁT AZ ÉPÍTÉSZETEN egy „nőtt építmény”, egyszerre van benne szobrokkal, reliefekkel vagy éppen az
BELÜL? INSPIRÁLJÁK ÖNT az organikus természetesség és a szűkszavú épület szoborszerűségével, a festészet
AZ APJA, NAGYAPJA MUNKÁI? „minimalizmus”. Örömet okoz, elismerő mosolyt a színkompozíciókban, a zeneművészet
Egyértelműen hatottak rám őseim munkái. fakaszt. Mendelsohn és Gaudi hatása például kottafüzetként akár a homlokzati
Nagyapa modernista épületei, az általam egyértelműen tetten érhető a Meininger Szálló lyuk-architectúrában, vagy épp a költészet a
csak „szelíd BAUHAUS”-nak nevezett gondolatiságában és térbeli komponálásában is. ritmussal, a hangsúlyokkal és a rímekkel…”
emberközpontú stílus, amit művelt,
egyértelműen meghatározták hozzáállásomat
az építészethez. Sok korai házam nagypapa
építészetének mai átirata, reflexiója, ilyen
például a Pro Architectura díjas Margit Ház
a Tölgyfa utcában. Apám hatása inkább az
építészethez, a környezethez és az építeni
akaró emberekhez való viszony megértése
volt. Hogy minden helyzet, környezet, ember
más és más – akkor miért legyenek korlátok
vagy stílusok közé szorítva az őket szolgáló
házak? Kettejük sugallatai és az én, „járatlan
ösvényekre” lépő építészeti barangolásaim
együttesen formálták az én építészetemet.
MIT JELENT ÖNNEK
AZ ÉPÍTÉSZET?
Számomra a „fokozatos közelítés” művészete,
vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy a sallangok
óvatos elhagyása, eltávolítása, míg csak a
34