Page 34 - 01-40_kicsi
P. 34

SZÉPÍTÉSZ
                                      Magyar építőművészeti rovat a DUE Tallózóban
           KORLÁTOK NÉLKÜL





           INTERJÚ VADÁSZ BENCÉVEL,



           EGY VERSELŐ ÉPÍTÉSSZEL



           „LOMHÁN MOZDUL A RITMUS, A BETON SZOMORÚ KÖPENYÉBEN,
           DE EGY VÍG TÁNCRA KILÉP MA A ZORD, SZIGORÚ KALODÁBÓL…” – ÍRJA
           VADÁSZ BENCE YBL-DÍJAS ÉPÍTÉSZ, A KOSSUTH-DÍJAS VADÁSZ GYÖRGY FIA
           EGYIK KEDVENC ÉPÜLETÉRŐL, A BUDAPESTI MENINGER SZÁLLODÁRÓL.
           A NYÁR ELŐTTI UTOLSÓ SZÁMUNKBAN VELE BESZÉLGETTÜNK.



           TALÁN SABLONOSNAK TŰNŐ             lényeg marad. Persze ez egy folyamat egy
           KÉRDÉS, DE MIÉRT VÁLASZTOTTA       alkotó ember életében, de egy szobor vagy egy
           AZ ÉPÍTÉSZETI PÁLYÁT? ÖN           épület megfogalmazásakor is. Emellett nagyon
           DÖNTÖTT ÍGY, VAGY ÚGYMOND          ritkán sikerül. Saint-Exupéry mondta, hogy   HOGYAN JELLEMEZNÉ
           „ADVA VOLT” A CSALÁDI              egy mű nem akkor van készen, ha már nem   A SAJÁT ÉPÍTÉSZETÉT?
           HÁTTÉRNEK KÖSZÖNHETŐEN?            tudsz mit hozzátenni, hanem akkor, amikor már   Útkereső építészet. Alapvetően minimalista,
           KÉSZÜLT VALAHA MÁS PÁLYÁRA?        nem tudsz mit elvenni belőle. Amikor csak a   modern alapokra építkező, de az adott
           Igen, adva volt minden, apai háttér,   pontos és szívbe hatoló „tőmondat” marad.  környezetre reagálni kívánó formálás
           atyai építész barátok, rajzok, házak,                                jellemzi. A Magyar Művészeti Akadémia
           kiállítások, Építőművész Szövetség, Építész-  VAN PÉLDAKÉPE?         honlapján így fogalmaztam meg építészeti
           Bálok, lényegében „belenőttem” – mégis   MIÉRT PONT Ő(K)?            ars poeticámat: „Az útkeresés számomra
           megpróbáltam az Iparművészeti Főiskolát és   Nagyon szeretem Wright-ot, Mies van der   nem ér véget a házaknál, a stílusbeli korlátok
           nagyon vonzott a színészet is. Ezen utóbbiak   Rohé-t, Gaudit és Mendelsohn-t, az „ifjabbak”   átlépése után, szinte már magától és önként
           ugyan nem sikerültek, így minden atyai   közül Barragán a kedvencem, de szíven   megnyílnak a műfaji korlátok is. Ötven éves
           ráhatás nélkül, az élet, a rajz szeretete és az   üt Siza és nagyon tetszik Marcio Kogan   koromra már nemcsak tudtam, de meg is
           alkotás vágya terelgetett vissza az építészet   minimalizmusa is. Mind közül talán Barragán   tapasztalhattam, hogy az építészet valóban
           felé, ahol az „örvény” hamarosan berántott.  világa áll a legközelebb hozzám, szinte „naiv,   esszenciája a művészeteknek. Rejtve,
                                              gyermeki” vonalai és színei olyanok, mint   vagy direkt, csöndesen, vagy harsányan,
           HOGYAN TALÁLTA MEG                 egy csodásan zabolázatlan krétarajz, mint   de benne foglaltatik a képzőművészet
           SAJÁT ÚTJÁT AZ ÉPÍTÉSZETEN         egy „nőtt építmény”, egyszerre van benne   szobrokkal, reliefekkel vagy éppen az
           BELÜL? INSPIRÁLJÁK ÖNT             az organikus természetesség és a szűkszavú   épület szoborszerűségével, a festészet
           AZ APJA, NAGYAPJA MUNKÁI?          „minimalizmus”. Örömet okoz, elismerő mosolyt   a színkompozíciókban, a zeneművészet
           Egyértelműen hatottak rám őseim munkái.   fakaszt. Mendelsohn és Gaudi hatása például   kottafüzetként akár a homlokzati
           Nagyapa modernista épületei, az általam   egyértelműen tetten érhető a Meininger Szálló   lyuk-architectúrában, vagy épp a költészet a
           csak „szelíd BAUHAUS”-nak nevezett   gondolatiságában és térbeli komponálásában is.  ritmussal, a hangsúlyokkal és a rímekkel…”
           emberközpontú stílus, amit művelt,
           egyértelműen meghatározták hozzáállásomat
           az építészethez. Sok korai házam nagypapa
           építészetének mai átirata, reflexiója, ilyen
           például a Pro Architectura díjas Margit Ház
           a Tölgyfa utcában. Apám hatása inkább az
           építészethez, a környezethez és az építeni
           akaró emberekhez való viszony megértése
           volt. Hogy minden helyzet, környezet, ember
           más és más – akkor miért legyenek korlátok
           vagy stílusok közé szorítva az őket szolgáló
           házak? Kettejük sugallatai és az én, „járatlan
           ösvényekre” lépő építészeti barangolásaim
           együttesen formálták az én építészetemet.
           MIT JELENT ÖNNEK
           AZ ÉPÍTÉSZET?
           Számomra a „fokozatos közelítés” művészete,
           vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy a sallangok
           óvatos elhagyása, eltávolítása, míg csak a
           34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39