Page 24 - 01-40_kicsi
P. 24

A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja








           Hogyan lehetünk




           környezettudatos turisták?








           ITT A NYÁR, KEZDŐDIK A VAKÁCIÓ, TERVEZZÜK AZ UTAZÁSUNKAT –
           DE VAJON HOGYAN LEHETNÉNK ÖKO-TURISTÁK, AZAZ NYARALHATNÁNK
           KÖRNYEZETTUDATOSABBAN, ÚGY, HOGY PIHENÉSÜNKNEK A LEHETŐ
           LEGKEVESEBB NEGATÍV KÖRNYEZETI HATÁSA LEGYEN? A TÉMÁBAN
           BASA MÁRTON, A KLÍMAPOLITIKAI INTÉZET MUNKATÁRSA VOLT
           A SEGÍTSÉGÜNKRE.























               Basa Márton







           A NYARALÁS ÖKO-LÁBNYOMA           MI A BAJ A REPÜLÉSSEL?             „Ez úgy néz ki, hogyha például egy
           ÖT FŐBB TÉNYEZŐBŐL                „A repülőkkel kapcsolatban azt kell   Budapest-Róma repülőutat vizsgálunk,
           TEVŐDIK ÖSSZE:                    megállapítani, hogy a nagy tömegek által   kb. 100 kilogramm CO2-kibocsátást kell
           • utazás, vagyis hová megyünk és mivel;  alkalmazott tömegközlekedési eszközök közül   számolnunk egy főre lebontva, ami közel
           • hulladék keletkezése: hová      messze a legkörnyezetszennyezőbb az egy főre  kétszer annyi, mintha személyautóval
             kerülnek és mi lesz a sorsuk;   jutó a CO2-kibocsátása” – mondta Basa Márton. jutnánk el ugyanerre a helyre. (Egy autóút
           • étkezés: mit eszünk, azt hogyan termelték                          során pedig 58 kilogramm lesz az egy főre
             meg és hogyan került asztalunkra;  Azt hinnénk, hogy minél hosszabb útra   jutó szén-dioxid kibocsátás. – a szerk.)
           • a szálláshelyen a hűtésre,      indulunk, annál nagyobb kárt okozunk a
             világításra felhasznált energia;  környezetünknek. De ez nem így van! A szakértő  A szakértő szerint ugyan megállapíthatjuk,
           • és végül, hogy mit csinálunk nyaralásunk   elárulta, hogy időarányosan leszálláskor és   hogy súlyosan környezetszennyező
             alatt. Nem mindegy, hogy quadozni   felszálláskor több keroznit használnak fel   a repülőgéppel való utazás, de még
             megyünk egy természetileg értékes   a repülőgépek, ezáltal több károsanyagot   ennek ellenére is csupán az éves, teljes
             területen, vagy helyette gyalogosan   kibocsátva, mint a repülési magasságban   károsanyag-kibocsátás – ami tartalmazza a
             fedezzük fel annak csodáit, ügyelve   töltött idő alatt, és minél rövidebb egy út, annál   mezőgazdasági tevékenységet, közlekedést
             a körülöttünk lévő élővilágra.  nagyobb részét teszi ki a fel- és leszállás.  és energetikát – nagyjából 2%-át teszi ki.
           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29