Page 33 - 01-40
P. 33
KULTÚRA
A rovatot a Magyar Művészeti Akadémia támogatta
Sapszon Ferenc:
A zene mint
léleknevelés
A KOSSUTH- ÉS LISZT FERENC-DÍJAS SAPSZON FERENCET 2021 ÓTA
A NEMZET MŰVÉSZEKÉNT IS SZÁMON TARTJUK. BÁR ZONGORISTAKÉNT
KEZDTE PÁLYAFUTÁSÁT, HAMAR ÉDESAPJA NYOMDOKAIBA LÉPETT ÉS
KARNAGYKÉNT ISMERTE MEG JOBBAN A VILÁG. A MAGYAR MŰVÉSZETI
AKADÉMIA TAGJÁVAL A MÚLT ESEMÉNYEIRŐL, JÖVŐBELI CÉLJAIRÓL
ÉS A ZENÉRŐL VALÓ GONDOLKODÁSMÓDJÁRÓL BESZÉLGETTÜNK.
ÉDESAPJA, SAPSZON FERENC SZINTÉN nem tudják, mire, miért és hogyan neveljenek. FOTÓ: MMA
KARNAGYI POZÍCIÓT TÖLTÖTT Ilyen hiányokat vettem észre az oktatás énekkultúrájukat. 8-10 éves kisfiúk együtt
BE. MENNYIRE VOLTAK ELTÉRŐ területén is. A zenei nevelés a mai állapotoknál nevelkednek, kiváló oktatást kapnak, magas
MEGLÁTÁSAIK ERRŐL A SZAKMÁRÓL? sokkal több lehetőséggel bírt, de sok volt benne színvonalon, természetességgel naponta éneklik
Édesapám sok amatőr kórust vezetett és a hiányosság. Ezekben az időkben ismertem a kórusirodalom legnehezebb műveit. Egyre
a Magyar Rádió Énekkarát 25 évig. Egy meg az angol kórusiskolákat és páratlan nagyobb kényszerítő erővel jelentkezett az
különleges „kórusérzékkel” rendelkezett. igény, hogy egy új iskolatípust hozzak létre.
Sokáig nem is foglalkoztam azzal, hogy mint
karnagy mit és hogyan csinál. Csak később VANNAK MÉG OLYAN ELKÉPZELÉSEI,
kezdtem megismerni a munkáját. Elmentem AMIKET A JÖVŐBEN SZERETNE
kisegíteni a kórusához, részt vettem a próbáin, MEGVALÓSÍTANI?
hangversenyein. Amikor a különböző Szeretném megírni a Kórusiskola nevelési
kórushangzásokkal, a hangszínekkel kezdtem rendszerét, azokat a fontos alapelveket,
el foglalkozni, tanulmányoztam a Rádiókórus melyek jellemzik a Kórusiskolát és lehetővé
szólamainak hangszíneit is. Elérkezett az teszik, hogy ilyen iskolák jöhessenek létre.
idő, hogy ő is eljött a hangversenyeimre,
kaphattam utána egy-egy észrevételt, A MAI FIATALOK KEVÉS SZÁZALÉKÁRÓL
bölcs tanácsot. Ezekből máig élek. MONDHATÓ EL AZ, HOGY ÉRDEKLI
ŐKET A KLASSZIKUS MŰFAJ.
MINDIG EZT AZ UTAT TARTOTTA Csak azt szerethetem, amit ismerek.
A SAJÁTJÁNAK? Fontos, hogy legyenek olyan tanárok, akik
A zenei pályára viszonylag későn, a gimnázium kialakítják a kapcsolatot a „vitamindús”
első évében határoztam el magamat. Először zene és az emberi szív között, segítsék
zongorista akartam lenni. Ez a Gondviselés őket, hogy képesek legyenek ilyen zenék
irányítása volt, így a kórushoz nemcsak az megszólaltatására, megnyissák őket e
éneklés felől, hanem hangszeres irányból is zenék embert felemelő üzenetére.
közelítek. Amikor az emberi sorsok kezdtek
el érdekelni, az életek alakításának vágya MENNYIRE SZÜKSÉGES, HOGY
egyre erősebbé vált bennem, és a kórus lett a JÁRTASOK LEGYÜNK A KLASSZIKUS
területem. Édesapám utolsó szavai ezek voltak ZENE VILÁGÁBAN?
hozzám: „Sok sikert neked, fiam!” Vagyis haladj Ahogyan fontos a mindennapi testnevelés,
tovább azon az úton, amelyen én elindultam. legalább annyira fontos a napi léleknevelés
Remélem, ott fönt meg van velem elégedve. is. Az értékes zenékkel való napi alkotó
találkozás segít abban, hogy teljes
MILYEN INDÍTTATÁSSAL emberekké váljunk. A jövőnk miatt
ALAPÍTOTTA MEG A KODÁLY ZOLTÁN szükséges egy működő zenei nevelés, és
MAGYAR KÓRUSISKOLÁT? több zenével nevelő iskola létrehozása.
A ’80-as években egy zenei általános iskolában
tanítottam. Azt tapasztaltam, hogy tanártársaim (Lovász Evelin)
33