Page 33 - 01-40
P. 33

KULTÚRA
                                      A rovatot a Magyar Művészeti Akadémia támogatta
            Sapszon Ferenc:




          A zene mint



          léleknevelés







           A KOSSUTH- ÉS LISZT FERENC-DÍJAS SAPSZON FERENCET 2021 ÓTA
           A NEMZET MŰVÉSZEKÉNT IS SZÁMON TARTJUK. BÁR ZONGORISTAKÉNT
           KEZDTE PÁLYAFUTÁSÁT, HAMAR ÉDESAPJA NYOMDOKAIBA LÉPETT ÉS
           KARNAGYKÉNT ISMERTE MEG JOBBAN A VILÁG. A MAGYAR MŰVÉSZETI
           AKADÉMIA TAGJÁVAL A MÚLT ESEMÉNYEIRŐL, JÖVŐBELI CÉLJAIRÓL
           ÉS A ZENÉRŐL VALÓ GONDOLKODÁSMÓDJÁRÓL BESZÉLGETTÜNK.







           ÉDESAPJA, SAPSZON FERENC SZINTÉN   nem tudják, mire, miért és hogyan neveljenek.                     FOTÓ: MMA
           KARNAGYI POZÍCIÓT TÖLTÖTT          Ilyen hiányokat vettem észre az oktatás   énekkultúrájukat. 8-10 éves kisfiúk együtt
           BE. MENNYIRE VOLTAK ELTÉRŐ         területén is. A zenei nevelés a mai állapotoknál   nevelkednek, kiváló oktatást kapnak, magas
           MEGLÁTÁSAIK ERRŐL A SZAKMÁRÓL?     sokkal több lehetőséggel bírt, de sok volt benne   színvonalon, természetességgel naponta éneklik
           Édesapám sok amatőr kórust vezetett és   a hiányosság. Ezekben az időkben ismertem   a kórusirodalom legnehezebb műveit. Egyre
           a Magyar Rádió Énekkarát 25 évig. Egy   meg az angol kórusiskolákat és páratlan   nagyobb kényszerítő erővel jelentkezett az
           különleges „kórusérzékkel” rendelkezett.                             igény, hogy egy új iskolatípust hozzak létre.
           Sokáig nem is foglalkoztam azzal, hogy mint
           karnagy mit és hogyan csinál. Csak később                            VANNAK MÉG OLYAN ELKÉPZELÉSEI,
           kezdtem megismerni a munkáját. Elmentem                              AMIKET A JÖVŐBEN SZERETNE
           kisegíteni a kórusához, részt vettem a próbáin,                      MEGVALÓSÍTANI?
           hangversenyein. Amikor a különböző                                   Szeretném megírni a Kórusiskola nevelési
           kórushangzásokkal, a hangszínekkel kezdtem                           rendszerét, azokat a fontos alapelveket,
           el foglalkozni, tanulmányoztam a Rádiókórus                          melyek jellemzik a Kórusiskolát és lehetővé
           szólamainak hangszíneit is. Elérkezett az                            teszik, hogy ilyen iskolák jöhessenek létre.
           idő, hogy ő is eljött a hangversenyeimre,
           kaphattam utána egy-egy észrevételt,                                 A MAI FIATALOK KEVÉS SZÁZALÉKÁRÓL
           bölcs tanácsot. Ezekből máig élek.                                   MONDHATÓ EL AZ, HOGY ÉRDEKLI
                                                                                ŐKET A KLASSZIKUS MŰFAJ.
           MINDIG EZT AZ UTAT TARTOTTA                                          Csak azt szerethetem, amit ismerek.
           A SAJÁTJÁNAK?                                                        Fontos, hogy legyenek olyan tanárok, akik
           A zenei pályára viszonylag későn, a gimnázium                        kialakítják a kapcsolatot a „vitamindús”
           első évében határoztam el magamat. Először                           zene és az emberi szív között, segítsék
           zongorista akartam lenni. Ez a Gondviselés                           őket, hogy képesek legyenek ilyen zenék
           irányítása volt, így a kórushoz nemcsak az                           megszólaltatására, megnyissák őket e
           éneklés felől, hanem hangszeres irányból is                          zenék embert felemelő üzenetére.
           közelítek. Amikor az emberi sorsok kezdtek
           el érdekelni, az életek alakításának vágya                           MENNYIRE SZÜKSÉGES, HOGY
           egyre erősebbé vált bennem, és a kórus lett a                        JÁRTASOK LEGYÜNK A KLASSZIKUS
           területem. Édesapám utolsó szavai ezek voltak                        ZENE VILÁGÁBAN?
           hozzám: „Sok sikert neked, fiam!” Vagyis haladj                      Ahogyan fontos a mindennapi testnevelés,
           tovább azon az úton, amelyen én elindultam.                          legalább annyira fontos a napi léleknevelés
           Remélem, ott fönt meg van velem elégedve.                            is. Az értékes zenékkel való napi alkotó
                                                                                találkozás segít abban, hogy teljes
           MILYEN INDÍTTATÁSSAL                                                 emberekké váljunk. A jövőnk miatt
           ALAPÍTOTTA MEG A KODÁLY ZOLTÁN                                       szükséges egy működő zenei nevelés, és
           MAGYAR KÓRUSISKOLÁT?                                                 több zenével nevelő iskola létrehozása.
           A ’80-as években egy zenei általános iskolában
           tanítottam. Azt tapasztaltam, hogy tanártársaim                                             (Lovász Evelin)
                                                                                                              33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38