Page 4 - 01-36.pdf
P. 4
ZOOM
$ YLOÃJ HJ\ GDUDEMD QDJ\RQ NØ]HOU×O
Kis karácsony, nagy pénztárca?
Tudatos költekezés
az ünnepi kavalkádban
$= ,//$72=µ %(-*/,.1(. «6 $ 52.216£* ¸66=(*<½/«6«1(. $ +(/<«%( 6=«3(1 /$66$1
%()«5.·=7(. $ 0«5(7(6 $-£1'«.'2%2=2. «6 $ 9£6£5/£65$ ¸6=7¸.«/· 5(./£02.
+2*<$1 /(+(7 3£526 /£%%$/ $ )¸/'¸1 0$5$'9$ $ %$1..£57<£. /(&683$6=¯7£6$
1«/.¾/ 0(*«/1, $= ¾11(3, ,'·6=$.27" (*<£/7$/£1 /(+(76«*(6"
VÁSÁROLOK, TEHÁT VAGYOK? kell összehúzni a nadrágszíjat és kevesebből azonban csökkenthetjük a bolygónkra
A világnak abban az időszakában élünk, kihozni a karácsonyi menüt, az ajándékokról nehezedő terhet. Elsősorban azzal, hogy
ahol a vásárlás a legnépszerűbb szabadidős nem is beszélve. Akit azonban anyagilag átgondoljuk, mi kerüljön a bevásárlókosárba:
tevékenységgé nőtte ki magát: kár tagadni, a nem érint nehezen a járványhelyzet, annak a pazarlás az év minden szakában óriási
21. század társadalma úgy költekezik, mintha is érdemes tudatosan, a józan ész határain probléma, karácsonykor azonban még
nem lenne holnap. Az ünnepi szezon már belül költekeznie a karácsonyi időszakban. nagyobb méreteket ölt. Ha tudatos
csak hab a tortán; a Halloween leköszönése A multicégek talán nem is, de bolygónk és a tervezés előzi meg a bevásárlást, azzal
után a rénszarvasok és csokimikulások pénztárcáink garantáltan hálásak lesznek érte! nemcsak költségek faraghatók le, de a
foglalják el a terepet, és a forgatagban előbb vásárló ökológiai lábnyoma is csökken.
vagy utóbb a legracionálisabb, szilárd ÉRZELMI MANIPULÁCIÓ
elvekkel rendelkező vásárló is elveszíti A körülöttünk lévő valamennyi erőforrás Ha elérkezik az ajándékvásárlás ideje, a
a fejét. A leárazások és a kedvezőbbnél – az időnk, a lehetőségeink, a vagyonunk folyamat nagyjából a következőképp zajlik:
kedvezőbb ajánlatok megbabonázzák a – véges, és pontosan ezt használják ki a nyakunkba vesszük a várost, végigjárjuk a
gondolkodást, és a meghitt családi együttlét karácsonyi kampányok, akciók és leárazások. pláza üzleteit és valamennyi szerettünknek
könnyűszerrel fordul át eszeveszett Az alapgondolat az, hogy a néhány napig választunk valami hasznos, vagy épp kevésbé
halmozásba és pazarlásba. A nagyvállalatok tartó karácsony rövid és ideiglenes, csupán hasznos meglepetést. Kérdem én, valóban
marketingszakemberei páratlan hozzáértéssel egyszer van egy évben, és mindent bele szükség van minderre? Csak az lehet ajándék,
használják ki az év legszebb időszakát, és kell sűrítenünk abba a három napba, hogy amin árcédula fityeg, díszdobozban kerül a fa
hatalmas összegeket gombolnak le az ártatlan igazán tökéletes legyen. Ezt az elgondolást alá, majd egyszer-kétszer használt állapotában
vásárlókról. A nehéz körülmények között példátlan hatékonysággal ültetik bele a besüllyed a szekrény mélyére? A kézzel
élő családok évről évre anyagi korlátokba vásárlók tudatába, és ellehetetlenítve a józan készített ajándék érzelmi értéke össze sem
ütköznek az ünnepi időszakban, az idei gondolkodást arra biztatnak minket, hogy ne hasonlítható egy bolti termékével, anyagilag
karácsony pedig az átlagjövedelemmel habozzunk megvenni a drágább ajándékot, a és környezetileg is kedvezőbb, persze időből
rendelkező lakosságot is próbára teheti. nagyobb csomagot, a különlegesebb fogást - és erőfeszítésből valamivel többet igényel
hiszen erre most van lehetőség, holnap pedig – és nem pontosan ebből kellene többet
A mögöttünk álló 2020-as évben ugyanis már nem. A szűkös erőforrások mellett az áldoznunk egymásnak az ünnepi szezonban?
megszokhattuk, hogy minden másképpen ingerek hatása is megkérdőjelezhetetlen: az
alakul, mint korábban. Nagy családi ünnepi zene, a csillámló fények és a meleg Természetesen az ajándékvásárlással
összejövetelek, külföldi nyaralások helyett színek az érzékszerveiket „bénítják meg”, és sincs semmi probléma, különösen akkor,
maszkok mögé rejtőzve, négy fal közé zárkózva szintén érzelmi alapon manipulálnak minket. ha néhány egyszerű támpontot szem
próbálunk élni (vagy túlélni?), és talán előtt tartva, tudatosan nézelődünk. A
kezdhetünk megbarátkozni a gondolattal, FENNTARTHATÓ ÉS multinacionális vállalatok termékei a fél
hogy idén a karácsony sem a megszokott PÉNZTÁRCABARÁT KÉSZÜLŐDÉS világot átutazva érkeznek meg a boltok
kerékvágásban zajlik majd. A kényszerpihenők, A karácsonyi zűrzavarban legtöbbünknek polcaira: mindez nagyban felelős az
hatósági karantén és munkahelyi leépítések nem a környezetvédelem áll a fontossági üvegházhatás és a globális felmelegedés
kereszttüzében sok-sok magyar családnak sorrend első helyén, apró odafigyeléssel kérdésében. Remek alternatíva lehet, ha
4