Page 36 - DUE_TALLOZO_2020_SZEPTEMBER
P. 36
SZÉPÍTÉSZ
0DJ\DU ËSÏW×PÝYËV]HWL URYDW D '8( 7DOOÕ]ÕEDQ
GOLDA JÁNOS :
„AZ ÉPÜLET NEM EGY EGYSZERI, HANEM
EGY IDŐBE HELYEZETT ALKOTÁS”
$ 3,$5,67£. 6=£51<$, $/µ/ 5(3¾/7 ., 0$-' «9(..(/ .«6·%%
$ )·«3¯7«6=¾. /(77 $= <%/ 0,./µ6 35¯0$ «6 352 $5&+,7(&785$ '¯-$6
*2/'$ -£1266$/ %(6=«/*(77(0 3£/<£-$ .(='(7«5·/ $= «3¯7«6=(7
(66=(1&,£-£5µ/ «6 (*< «3¾/(7 0(*6=¾/(7«6«5·/
A BUDAPESTI PIARISTA 0,6.2/&+2= .g7ĝ',. LAIKUSKÉNT ÚGY KÉPZELEM,
GIMNÁZIUMBAN VÉGEZTE $= (/6ĝ 081.É-$" HOGY MINDEN ÉPÜLET
TANULMÁNYAIT. MILYEN Igen, méghozzá az is az említett Jelenits (/.e6=Ì7e6( (/ĝ77 0(*
VILÁGNÉZETET, MUNKAMORÁLT tanár úrhoz kapcsolódik. Egyszer a KELL TALÁLNI AZT AZ
ADOTT ÖNNEK AZ INTÉZMÉNY? későbbi tanítványaival kerékpártúrán ATMOSZFÉRÁT, MELYET A
Alapvetően keresztény világnézetet, és jártak a Nyírségben, elvetődtek Vajára, /((1'ĝ +(/< 0(*.Ì9É1
azt a munkamorált, hogy bárhova veti is ahol a tanár úr meglátta az akkor IGAZ EZ? HOGYAN TÖRTÉNIK
az embert a sorsa, bármi is a végzettsége, összedőlő félben lévő templomot, és EZ A RÁHANGOLÓDÁS?
azon a területen a lehető legmagasabb beajánlott engem a helyi plébánosnak, Ez teljesen így van. Nagyon fontos a hely,
szinten próbálja meg megállni a helyét. mint környékbeli, miskolci építészt, hogy melynek rengeteg aspektusa van: fontos a
tervezzek meg egy katolikus templomot. domborzata, tájolása, környezete, növényzete,
EGYIK INTERJÚJÁBAN EMLÍTETTE, hogy faluban, vagy városban van az adott
HOGY MATEMATIKUSNAK 0,7 *21'2/ .,%ĝ/ 9É/+$7 -Ð épület, hogy az Északi-sarkra, vagy az
KÉSZÜLT, ÉS EGY SZEMÉLYES ÉPÍTÉSZ, MILYEN KVALITÁSOK Egyenlítőre tervezünk-e házat. Tehát az
ÉLMÉNY HATÁSÁRA KELLENEK EHHEZ A SZAKMÁHOZ? első lépés, hogy a helyet meg kell fejteni. A
VÁLTOZTATTA MEG A Kell hozzá kreativitás, mely nemcsak a második kérdés a történet, hogy ki építteti
'g17e6e7 0(6e/1( (55ĝ/" rajz szeretetében mutatkozhat meg, hanem a házat. Például fel kell térképezni egy fiatal
Jól ment a matek, középiskolai matematikai fotózásban, filmkészítésben is többek között. pár igényeit, akik nemsokára szeretnének
lapokba is rendszeresen küldtem be A környezet és az anyag alakítása a lényeg. majd gyerekeket, akik itt fognak felnőni, majd
megfejtéseket, ugyanakkor nem voltam elég De emellett nagyon fontos az absztrakt, innen repülnek ki. A harmadik és egyben
erős rajzból, ezért nem az építészetben, már-már matematikai gondolkodásra, legnehezebb része a tervezésnek, hogy meg
hanem a matematikában gondolkodtam. a strukturálásra, konstruálásra való kell találni, formálni a tereket és tömegeket,
Aztán végzősként az osztályfőnököm, képesség, hiszen sokféle elemet kell hogy a helyszínhez igazodó történetnek
Jelenits István szervezett pályaelőkészítő rendszerbe szervezni, és formát adni nekik. megfelelő épület valóságossá váljon.
beszélgetéseket, és elvitt egy élő-eleven Mindennek pedig szociális érzékenységgel
építészirodába, ahol a makettek és kell párosulnia, hiszen az építész mások AZ ÖN STÍLUSA HOGYAN
szakemberek olyan erős hatással voltak rám, igényeinek megfelelően készíti el az épületet. ALAKULT KI? EGY FOLYAMAT
hogy megváltoztattam a jövőbeli terveimet. EREDMÉNYEKÉNT VAGY EGY
g1 $ 0$*<$5 0ī9e6=(7, SPONTÁN IMPULZUS KAPCSÁN?
AZ INTERJÚBAN ARRÓL IS BESZÉLT, AKADÉMIA TAGJA IS. A Nem volt prekoncepcióm. Azt hiszem, ez
HOGY NEM VOLT EGÉSZEN BEMUTATKOZÁSÁBAN SZEREPEL egy hosszú és sokszor kínkeserves folyamat
=g..(1ĝ0(17(6 $= (*<(7(0 EGY PILINSZKY JÁNOS IDÉZET: eredménye. Az ember sokat gondolkodik,
KEZDETE ÖNNÉL. MI LENDÍTETTE „A TEREMTÉS BÁRMILYEN próbálja megfejteni a feladatot, megkeresni
ÁT A NEHÉZSÉGEKEN? HOGYAN 6=e/(6 Ð/1É/ ,6 6=ī.g6(%% a legideálisabb térstruktúrát és formát. Ez
SZERETETT BELE A SZAKMÁJÁBA? ,11e7 2'É,* .ĝ )$ +É= mindig más nálam, úgyhogy nem ebből, a
A ’70-es években jártam egyetemre, akkor 7(6=(. 9(6=(. .25É1 -g9g. formából, hanem az előbb említett helyből
már a régi, kézműves építészet leáldozóban 0(*.e6(0«” MIÉRT EZT AZ és történetből szoktam kiindulni. A tervezés
volt, és az iparosítás, a rendszerszemléletű és IDÉZETET VÁLASZTOTTA? után betonba öntik, és úgy marad az elképzelt
lakótelepi tervezés került a fókuszba, ezáltal Azért, mert az építészetnek rétegei vannak, épület. Ezután kezdődik a másik élete, amikor
az építőipar kiszolgálójává vált az építészet, és ezeket lebontva mindig eljutunk a magig: használják. Az épület tehát nem egy egyszeri,
és kiveszni látszott a régi építész szakmának az otthonig. Mert az ember alapigénye, hanem mindig egy időbe helyezett alkotás.
a lényege; az arányok szépsége és a mester- hogy biztonságban, ne magányosan
tanítvány viszony jelentősége. Az egyetem éljen, és hogy legyen egy háza, lakása, (Pap Rebeka)
utáni években Miskolcon mesterre és melyben jól érzi magát; ahol csupán
kollégákra találtam, és ez újra lelkessé tett. ezek az egyszerű dolgok számítanak.
36