Page 25 - DUE Tallozo 2020 aprilis
P. 25
,,
KRESZTEZODÉS
Hogy mindenki hazaérjen...
A LEGFONTOSABB SZABÁLYOK RÖVIDEN
Motorkerékpár vásárlása előtt javasolt jobbról szabad előrehaladni, ha
figyelembe venni a használat jellegét, a a) az előrehaladáshoz elegendő
vezetési képességet, és a megszerzett rutint. hely áll rendelkezésre, és
Tartsuk szem előtt, hogy a motorkerékpár b) az irányváltoztatási szándékot jelző
teljesítményének növekedése a baleseti és járműveket az irányváltoztatásban
sérülési kockázatot jelentősen növelheti! nem akadályozzák.”
A bukósisak viselése kötelező vezetőként Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az
és utasként egyaránt. A bukósisak legyen előre haladás kizárólag akkor engedélyezett,
sérülésmentes, jó állapotú és megfelelően ha a járműveknek útkereszteződésben,
rögzített, mert csak ekkor képes rendeltetésének útszűkületben, szintbeli vasúti átjárónál,
eleget tenni. Ezen kívül mindig viseljünk vagy egyéb forgalmi okból meg kell
motoros védőruházatot, lehetőleg tetőtől állniuk. Amint az álló járművek ismét
talpig védjük magunkat. Ne sajnáljuk a pénzt megindulnak, a motorkerékpárral közéjük
a gerinc-, könyök-, váll- és térdvédőkre, a be kell sorolni. A lassan haladó járműsorok
biztonsági csizmára, a súrlódást jól tűrő közötti előrehaladás ugyanakkor nem
anyagú ruhákra, valamint a protektoros szabályos, és nem is biztonságos.
kesztyűkre. Ezek a fontos biztonsági eszközök Motorkerékpáros az autóbusz forgalmi
megvédhetnek a súlyos sérülésektől, és sávban jogszerűen közlekedhet. Ugyanakkor
akár az életünket is megmenthetik. A farmer, az autóbusz forgalmi sávba való áttérés,
tornacipő és a póló ellenben teljesen védtelenül vagy annak elhagyása csak ott lehetséges,
hagyja a testet. Motorkerékpározáskor már ahol záróvonal nincs felfestve.
egy egészen kis esés is komoly sérülést És végül: legyünk mindenkor partnerek
okozhat megfelelő védőruházat nélkül. a közlekedésben! Közlekedjünk
A párhuzamos közlekedésre vonatkozó úgy, ahogy azt saját biztonságunk
szabályok között a KRESZ meghatározza, érdekében másoktól is elvárnánk!
hogy: „…kétkerekű motorkerékpárral, illetve Ha ezeket figyelembe vesszük, nincs
segédmotoros kerékpárral az álló járművek okunk az aggodalomra, nyugodtan
mellett, vagy azok között, kerékpárral élvezhetjük a kerékpár és motorkerékpár
az úttest szélén, az álló járművek mellett által nyújtott örömöket!
Gyalogúton, és gyalogos zónában tilos kategóriájú motorkerékpároknál (maximum
kerékpározni, kivéve, ha azt kiegészítő 125 cm3 hengerűrtartalom, vagy 11 KW
jelzőtábla engedélyezi, de akkor is teljesítmény) az életkori határ már a 16. év, míg
legfeljebb 10 km/h sebességgel. az A2-es kategóriás járműveknél (legfeljebb
Főútvonalon 12. életévét be nem 35KW teljesítmény) a vezetői engedély
töltött személy nem kerékpározhat. megszerzéséhez be kell tölteni a 18. életévet. A
Elengedett kézzel kerékpározni, kerékpárt korlátozás nélküli, „A” kategóriára érvényesített
más járművel, illetve állattal vontatni, valamint jogosítvánnyal bármilyen motorkerékpárt lehet
kerékpárral állatot vezetni veszélyes, és tilos. vezetni. Utóbbi megszerzéséhez a 24. életév
Kijelölt gyalogos átkelőhelyen történő betöltése szükséges, de 20. év felett is vizsgát
áthaladás előtt a kerékpárról le kell tehet az, akinek legalább 2 éves A2” kategóriás
szállni, és a járművet át kell tolni. motorkerékpár-vezetési gyakorlata van.
Végezetül bármilyen vonzó, és A motorozás nagy élmény,
szórakoztató, soha NE kerékpározzunk fej-, ugyanakkor egyike a legveszélyesebb
vagy fülhallgatót használva. A hallás útján közlekedési módoknak.
Egyirányú utcába a forgalommal szemben megszerezhető, a biztonságos közlekedéshez Megdöbbentő és elgondolkodtató, hogy
kerékpárral behajtani tilos, kivéve akkor, nélkülözhetetlen információk hiányában a motorkerékpáros balesetben meghalt
ha azt kiegészítő jelzőtábla megengedi. könnyen életveszélyes helyzetbe kerülhetünk és megsérült személyek mintegy 70%-a
Erre általában akkor kerül sor, ha az úttest azáltal, hogy nem észleljük a forgalom zaját, még nem töltötte be a 35. életévét. Miért
szélessége, az ott áramló forgalom jellege az érkező járművek hangját, a veszélyt jelző van ez így? Sajnos sok járművezető nincs
és sűrűsége az ellenkező irányból történő hangjelzéseket, valamint a megkülönböztető tisztában a motorozás valós kockázatával,
biztonságos kerékpározást lehetővé teszi. jelzéseit használó jármű érkezését. és azzal, hogy közúti baleset esetén a
Általános szabály, hogy megfelelő motorkerékpárosok jóval védtelenebbek az
közúti jelzés hiányában az autóbusz MOTORRA FEL! autósoknál, így a legapróbb figyelmetlenség,
forgalmi sávon is tilos kerékpározni! Évről évre egyre többen közlekednek vagy vezetéstechnikai hiba is beláthatatlan
Egyrészt ezek a sávok általában keskenyek motorkerékpárral az utakon. következményekkel járhat.
ahhoz, hogy a busz és a kerékpáros A hatályos szabályok alapján AM kategóriájú A testi védtelenséget jelzi, hogy egy
egymás mellett biztonságosan elférjen, (maximum 50 cm3 hengerűrtartalmú, illetve motorkerékpáros halálozási kockázata
másrészt a lassabban haladó kerékpáros legfeljebb 4 KW teljesítményű) segédmotoros átlagosan 18-szor(!) nagyobb, mint
akadályozhatja az autóbuszok közlekedését, kerékpárra már 14 éves kortól lehet vezetői egy személygépkocsi vezetőnek.
különösebb a zsúfoltabb vonalakon. engedélyt szerezni. Az ettől nagyobb, A1-es (Bihari Bernadett Luca)
25