Page 25 - DUE Tallozo 2020 aprilis
P. 25

,,
                                                                                       KRESZTEZODÉS
                                                           Hogy mindenki hazaérjen...


                                                         A LEGFONTOSABB SZABÁLYOK RÖVIDEN
                                           Motorkerékpár vásárlása előtt javasolt   jobbról szabad előrehaladni, ha
                                           figyelembe venni a használat jellegét, a   a) az előrehaladáshoz elegendő
                                           vezetési képességet, és a megszerzett rutint.   hely áll rendelkezésre, és
                                           Tartsuk szem előtt, hogy a motorkerékpár   b) az irányváltoztatási szándékot jelző
                                           teljesítményének növekedése a baleseti és   járműveket az irányváltoztatásban
                                           sérülési kockázatot jelentősen növelheti!  nem akadályozzák.”
                                           A bukósisak viselése kötelező vezetőként   Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az
                                           és utasként egyaránt. A bukósisak legyen   előre haladás kizárólag akkor engedélyezett,
                                           sérülésmentes, jó állapotú és megfelelően   ha a járműveknek útkereszteződésben,
                                           rögzített, mert csak ekkor képes rendeltetésének   útszűkületben, szintbeli vasúti átjárónál,
                                           eleget tenni. Ezen kívül mindig viseljünk   vagy egyéb forgalmi okból meg kell
                                           motoros védőruházatot, lehetőleg tetőtől   állniuk. Amint az álló járművek ismét
                                           talpig védjük magunkat. Ne sajnáljuk a pénzt   megindulnak, a motorkerékpárral közéjük
                                           a gerinc-, könyök-, váll- és térdvédőkre, a   be kell sorolni. A lassan haladó járműsorok
                                           biztonsági csizmára, a súrlódást jól tűrő   közötti előrehaladás ugyanakkor nem
                                           anyagú ruhákra, valamint a protektoros   szabályos, és nem is biztonságos.
                                           kesztyűkre. Ezek a fontos biztonsági eszközök   Motorkerékpáros az autóbusz forgalmi
                                           megvédhetnek a súlyos sérülésektől, és   sávban jogszerűen közlekedhet. Ugyanakkor
                                           akár az életünket is megmenthetik. A farmer,   az autóbusz forgalmi sávba való áttérés,
                                           tornacipő és a póló ellenben teljesen védtelenül   vagy annak elhagyása csak ott lehetséges,
                                           hagyja a testet. Motorkerékpározáskor már   ahol záróvonal nincs felfestve.
                                           egy egészen kis esés is komoly sérülést   És végül: legyünk mindenkor partnerek
                                           okozhat megfelelő védőruházat nélkül.  a közlekedésben! Közlekedjünk
                                           A párhuzamos közlekedésre vonatkozó   úgy, ahogy azt saját biztonságunk
                                           szabályok között a KRESZ meghatározza,   érdekében másoktól is elvárnánk!
                                           hogy: „…kétkerekű motorkerékpárral, illetve   Ha ezeket figyelembe vesszük, nincs
                                           segédmotoros kerékpárral az álló járművek   okunk az aggodalomra, nyugodtan
                                           mellett, vagy azok között, kerékpárral   élvezhetjük a kerékpár és motorkerékpár
                                           az úttest szélén, az álló járművek mellett   által nyújtott örömöket!



                                          Gyalogúton, és gyalogos zónában tilos   kategóriájú motorkerékpároknál (maximum
                                          kerékpározni, kivéve, ha azt kiegészítő   125 cm3 hengerűrtartalom, vagy 11 KW
                                          jelzőtábla engedélyezi, de akkor is   teljesítmény) az életkori határ már a 16. év, míg
                                          legfeljebb 10 km/h sebességgel.    az A2-es kategóriás járműveknél (legfeljebb
                                           Főútvonalon 12. életévét be nem   35KW teljesítmény) a vezetői engedély
                                          töltött személy nem kerékpározhat.  megszerzéséhez be kell tölteni a 18. életévet. A
                                           Elengedett kézzel kerékpározni, kerékpárt   korlátozás nélküli, „A” kategóriára érvényesített
                                          más járművel, illetve állattal vontatni, valamint   jogosítvánnyal bármilyen motorkerékpárt lehet
                                          kerékpárral állatot vezetni veszélyes, és tilos.  vezetni. Utóbbi megszerzéséhez a 24. életév
                                           Kijelölt gyalogos átkelőhelyen történő   betöltése szükséges, de 20. év felett is vizsgát
                                          áthaladás előtt a kerékpárról le kell   tehet az, akinek legalább 2 éves A2” kategóriás
                                          szállni, és a járművet át kell tolni.  motorkerékpár-vezetési gyakorlata van.
                                           Végezetül bármilyen vonzó, és      A motorozás nagy élmény,
                                          szórakoztató, soha NE kerékpározzunk fej-,   ugyanakkor egyike a legveszélyesebb
                                          vagy fülhallgatót használva. A hallás útján   közlekedési módoknak.
       Egyirányú utcába a forgalommal szemben   megszerezhető, a biztonságos közlekedéshez   Megdöbbentő és elgondolkodtató, hogy
       kerékpárral behajtani tilos, kivéve akkor,   nélkülözhetetlen információk hiányában   a motorkerékpáros balesetben meghalt
       ha azt kiegészítő jelzőtábla megengedi.   könnyen életveszélyes helyzetbe kerülhetünk   és megsérült személyek mintegy 70%-a
       Erre általában akkor kerül sor, ha az úttest   azáltal, hogy nem észleljük a forgalom zaját,   még nem töltötte be a 35. életévét. Miért
       szélessége, az ott áramló forgalom jellege   az érkező járművek hangját, a veszélyt jelző   van ez így? Sajnos sok járművezető nincs
       és sűrűsége az ellenkező irányból történő   hangjelzéseket, valamint a megkülönböztető   tisztában a motorozás valós kockázatával,
       biztonságos kerékpározást lehetővé teszi.  jelzéseit használó jármű érkezését.  és azzal, hogy közúti baleset esetén a
        Általános szabály, hogy megfelelő                                    motorkerékpárosok jóval védtelenebbek az
       közúti jelzés hiányában az autóbusz   MOTORRA FEL!                    autósoknál, így a legapróbb figyelmetlenség,
       forgalmi sávon is tilos kerékpározni!   Évről évre egyre többen közlekednek   vagy vezetéstechnikai hiba is beláthatatlan
       Egyrészt ezek a sávok általában keskenyek   motorkerékpárral az utakon.   következményekkel járhat.
       ahhoz, hogy a busz és a kerékpáros   A hatályos szabályok alapján AM kategóriájú   A testi védtelenséget jelzi, hogy egy
       egymás mellett biztonságosan elférjen,   (maximum 50 cm3 hengerűrtartalmú, illetve   motorkerékpáros halálozási kockázata
       másrészt a lassabban haladó kerékpáros   legfeljebb 4 KW teljesítményű) segédmotoros   átlagosan 18-szor(!) nagyobb, mint
       akadályozhatja az autóbuszok közlekedését,   kerékpárra már 14 éves kortól lehet vezetői   egy személygépkocsi vezetőnek.
       különösebb a zsúfoltabb vonalakon.  engedélyt szerezni. Az ettől nagyobb, A1-es       (Bihari Bernadett Luca)
                                                                                                          25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30