Page 3 - 01.pdf
P. 3
HELLO BROTHER
Tömegpánik
és like-
vadászat
A „mind meghalunk” szófordulatot múltkor
az utcán sétálva hallottam, miközben két
fiatal srác a Kínából kiinduló koronavírsus
haláleseteiről beszélgetett. A jelenet valahol
a szürreális és a „mi a csoda?” határértékén
mozgott egy ragyogó napsütötte délutánon a
Kárpát-medence kellős közepén. Annak ellenére,
hogy virológusok cáfolták a feltevéseket,
hogy Magyarországot is elpusztítja majd a
világjárvány, mégis olyan tömegpánik uralkodik,
mintha atombombát készülnének ránk dobni,
ami kiirtja a magyarságot mindörökre.
A sajtó felelősségvállalása ilyen helyzetekben A káoszt csak tovább növelte a mai
kifejezetten lényeges. Egyszerre sajnálatos és közösségimédia-platformok zárt világa, ahol
sokatmondó, hogy mióta a vírus felütötte fejét, legtöbben – saját hibánkon kívül, a csalóka
azóta digitális értelemben vett vírusként is hírszelektáló algoritmusoknak köszönhetően –
működik. Az angol sajtót uralják a live tudósítások szemellenzőt viselünk. A napokban a legtöbbet
arról, hogy az értinettek száma mennyivel nő megosztott cikkek a koronavírusról szólnak.
világszerte, és összesen hány haláleset köthető Rengeteg meme terjed a neten arról, hogy jön a
a betegséghez. A magyar lapok is ehhez hűen világvége, mert Velencében árvíz van, Ausztrália
tolják a képünkbe a megrázó képeket haldoklókról ég, Amerika és Irán kirobbantják a harmadik
és holttestekről. A legszomorúbb az egészben, világháborút és közben a koronavírus irtja a
hogy cserbenhagyva érzem magam, miután a túlnépesedett emberiséget. Az eredmény? Az
rémhírek közel kéthetes terjedését követően jut emberek pánikolnak, szoronganak, miközben
csak valamelyik újságírónak eszébe megkérdezni a tényekkel vannak legkevésbé tisztában.
egy szakértőt, aki elmondja, hogy pánikra semmi
ok hazánkban. Miért csak két hét után? Miért Mindezt figyelembe véve érthető, hogy az
annak kell először megjelennie a sajtóban – az emberek rettegnek attól, hogy „mind meghalunk”.
első beszámolókat, híreket követően –, hogy Csak épp azt nem tudják, hogy milyen távol
milyen kegyetlen módon végez az emberekkel agyunk ezektől a problémáktól. Ahhoz többet
az állatoktól eredő vírus? Miért nem jut kellene olvasni. Nem pánikolni kéne, hanem
senkinek eszébe kérdezni? Egy felelősségteljes a problémamegoldáson gondolkodni, ha már
újságíró nem a több ezer kilométerre történő ilyen szerencsés helyzetben vagyunk.
dolgokkal riogat, hanem kideríti, a helyi
viszonyok között mit jelent a világjárvány. (Szalai Boglárka)
IMPRESSZUM • DUE Tallózó – Válogatás az ország diáklapjaiból
A DUE Médiahálózat és a DUE Médiaügynökség havilapja • 2020. január-február, XXII. évfolyam, 1-2. szám • Lapmenedzser: Zala Orsolya • Főszerkesztő: Berei Dániel
• Főszerkesztő-helyettes: Szalai Boglárka • Rovatvezetők: Szalai Boglárka (Press of), Kobl Adrienn (Pont te), Novák Henrietta (Tudós csajok), Szalai Boglárka (Kultúra),
Vadász Viola (Vlog-túra) • Január-februári szerzőink: Bezzeg Hanna, Berei Dániel, Bihari Bernadett Luca, Bogdán Noémi, Kecskés István, Lami Krisztofer, Lendvai
Martin, Novák Henrietta, Panulin Boglárka, Szalai Boglárka, Vadász Viola, Velek Domonkos, Vida Zsanka, Zachariás Zsuzsanna • Kiadja a DUE Produceri Iroda Kft. és
a Diák- és Ifjúsági Újságírók Országos Egyesülete • Levelezési cím: 1583 Budapest, Pf. 14. • Telefon/fax: +36 1 222 8213 • Hirdetésfelvétel: DUE Médiaügynökség, 1148
Budapest, Örs vezér tere 11. • Tel.: +36 1 220 5844 • E-mail: tallozo@due.hu • Honlap: www.due.hu • A DUE Tallózó olvasható az interneten is: www.duetallozo.hu
Nyomdai előkészítés: ArtCentrum • Nyomda: Pauker Nyomda • Nyilvántartási szám: 3.4.1/891/1999 • ISSN 1585-5201 • Megjelenik évente nyolcszor. • A lapot a
DUE Médiaügynökség terjeszti ingyenesen a DUE Rádió Országos Iskolarádió Hálózatának 350 iskolájában, és további 500 oktatási intézményben. • A DUE Mé-
diahálózathoz a diáklapot beküldő szerkesztőségek automatikusan hozzájárulnak az utánközléshez, a cikkek rövidítéséhez, stilizálásához. • Az iskolaújságokból
átvett publikációk tartalmáért a DUE Tallózó nem vállal felelősséget.
3