Page 9 - due_tallozo_interaktiv_2019_december.pdf
P. 9

PRESS OF


















       nézzünk körül a lakásunkban, és vegyük észre,
       nagyon sok olyan dolgot tartunk otthon, amit
       nem használunk, felesleges és anno, mikor
       megvettük, jó érzéssel töltött el, hogy van.
       Nem csak a mennyiséget lehet megfelelő
       eszközként használni a hirdetések esetén,
       hanem a minőséget is. Külön tudományág
       frappáns reklámot készíteni. Az első
       manipulatív terméknépszerűsítést az
       USA-ban készítette egy pszichológusokból és
       társadalomtudósokból szerveződött csapat
       valamikor az 1950-60-as évek fordulóján. Az
       emberi motivációkat kutatva arra próbáltak
       rájönni, hogy miért is veszünk házat, piros
       autót, miért szivarozunk, fogyasztunk
       alkoholt, de legfőképpen, hogy mit lehet tenni
       azért, hogy továbbra is ezt tegyük. Ebben az
       esetben tudatosan próbálták a hétköznapi
       embert fogyasztásra ösztönözni úgy, hogy ő
       még csak észre se vegye. Az előző évszázad
       óta ez a mesterség, ami eladhatóvá teszi a
       termékeket, nagyon sokat fejődött. Manapság
       is pszichológusok és társadalomtudósok
       vesznek részt a kreatív csapatok reklámkészítő
       munkálataiban, akik a leginkább ismerik
       az egyének és a csoportok működését,
       pszichéjét, a meggyőzés technikáit.
       Ilyenkor jövünk rá arra, hogy beférkőztek és
       máig beférkőznek a tudatunkba a televiziónkon,
       a számítógépünkön, az újságunkon és egyéb
       eszközeinken keresztül. Manapság egy ember
       vagy egy család életét meg lehet keseríteni
       ezekkel a dolgokkal. A luxuscikkek és a
       felesleges eszközök hozzáférhetősége nagyon
       egyszerű. Bemegyünk egy bevásárlóközpontba
       és elkölthetjük a havi, sőt simán az évi
       keresetünket is egy óra alatt. Percekig tart
       megvenni egy telefont és egy számítógépet.
       Az sem könnyít a helyzetünkön, hogy
       mézesmadzagként lebegnek a szemünk előtt a
       reklámok, hogy vásárolj, költsd a pénzed! Így
       mikor az emberek megkapják a fizetésüket,
       először a hipermarketekbe rohanhatnak és   A vásárlásösztönző reklámok eszközei    olyan dallamokat, szlogeneket vagy rímeket
       feleslegesnél feleslegesebb dogokat vehetnek,   lehetnek még a következők:    találnak ki, amiket nem tudunk kiverni a
       és mikor a számlák befizetéséről vagy extra,   Félelemkeltés: bacilusok vannak mindenhol,   fejünkből, mert szerintem mindenki dúdolta
       szükséges kiadásokról lenne szó, már nincs   neked is szükséged van ezekre a   már valamelyik reklám zenéjét. Ha nem
       keret. Ezek után jönnek a hitelek, de ez már egy   gyógyszerekre. Hiánykeltés: amíg a készlet   vigyázunk, a rengeteg mézesmadzag közül
       más téma. Erről van egy nagyon jó film, mely   tart. Ráció segítségével, hitelesnek tűnő   olyanokra fogunk ráharapni, amiknek nincs
       a média által befolyásolt emberek értelmetlen   adatokkal – 96%-a jónak találta. Híres emberek   értelmük. Remélem, ezen sorok olvasása után
       költekezéséről szól. Tudom mindenkinek   felsorakoztatásával, ilyenkor pl.: egy kedves   többen elgondolkodnak, mielőtt egy reklám
       ajánlani, a címe Elpusztíthatatlanok (They Live).   színész/színésznő adja el a terméket. Az   hatására valamit vesznek, hogy szükségem
       Egy régebbi film az 1988-as évekből, de az feljebb   emberi önzőségünkre alapozva, „mert Ön   van-e rá valóban, vagy csak a szemem
       említett problémákat fejti ki mai modernitással.   megérdemli”. Talán a kedvencem, amikor   kívánja, főleg így a karácsonyi akciók előtt.
                                                                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14