Page 22 - due_tallozo_interaktiv_2019_december.pdf
P. 22

,,
           KRESZTEZODÉS
                                 A rovatot az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság támogatja

      Csináljunk divatot a láthatóságból




      hisz az életünk múlhat rajta







       ÖSSZEKAPCSOLHATÓ-E A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG A DIVATTAL?
       HISZ NEM TÚLZÁS AZT MONDANI, HOGY MINDKETTŐ A FELTŰNÉSRŐL
       SZÓL – CSUPÁN AZ ÉLET KÉT KÜLÖNBÖZŐ TERÜLETÉN. KIS
       KREATIVITÁSSAL KÖNNYEN ÖTVÖZHETŐ A KELLEMES A HASZNOSSAL,
       AZAZ A DIVATOS A BIZTONSÁGOSSAL. ÉPPEN ERRE A FELADATRA
       VÁLLALKOZTAK A MAGYAR KÉPZŐMŰVÉSZETI EGYETEM
       LÁTVÁNYTERVEZŐI IS, AKIK A KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI
       EGYESÜLET PÁLYÁZATÁRA KÉSZÍTETTEK OLYAN RUHADARABOKAT,
       KIEGÉSZÍTŐKET, MELYEK ÚGY FOKOZZÁK LÁTHATÓSÁGUNKAT,
       HOGY KÖZBEN NEM BORZADUNK EL A GONDOLATTÓL, HOGY EGY
       SÁRGA MŰANYAGDARAB VIRÍT RAJTUNK.


                                                                            Ocskó-Kü Kata terve,
      „Trendi, viselhető, észlelést javító” – így   ahhoz, hogy a közlekedési balesetek száma   fotó: közlekedesbiztonsag.kti.hu
      jellemezte Bíró József, a Közlekedéstudományi   csökkenjen. Bíró József, a kezdeményezés
      Egyesület közlekedésbiztonsági tagozatának   vezetője kiemelte, hogy a nap keretei   hogy a közlekedő felek túlbecsülik a saját, a
      elnöke azokat a terveket, melyeket a   között a környezettudatos közlekedés és a   jármű és a másik fél képességeit. A gépkocsi
      jövő látványtervező fiataljai készítettek   közösségi közlekedés kultúrájának kérdésével   vezetője például nem észleli azonnal a
      az idei közlekedési kultúra napjának   is foglalkoznak, céljuk pedig egy olyan Európa-  gyalogost, még akkor sem, ha a fényszórója be
      alkalmából. De mi is ez a nap?     szintű összefogás, mely eredményképp a   van kapcsolva, az ugyanis 40-50 métert világít
                                         közlekedési kultúrának saját világnapja lesz.  csak előre, míg a gyalogos már több, mint
      2011 májusában az ENSZ meghirdette a                                  100 méteres távolságból látja a gépjárművet,
      Cselekvések Évtizede a Közlekedésbiztonságért   Megdöbbentő a száma a közlekedési   s ezért azt hiszi, hogy kölcsönösen látják
      nevű programját. Erre hivatkozva választotta   baleseteknek, nemcsak globális, de hazai   egymást. Azonkívül egy sofőrnek nincsenek
      a Közlekedéstudományi Egyesület május   vonatkozásban is: a magyar utakon évente   éjszaka, nehezített körülmények között
      11-ét a közlekedési kultúra napjának,   átlagosan hatszázan halnak meg, és több   olyan gyors reakciói, mint amilyeneket
      melyet Magyarországon 2015 óta évente   mint húszezren sebesülnek meg közúti   ő maga, vagy a gyalogos gondolna.
      megrendeznek azzal a meggyőződéssel, hogy a   baleset során, októberben 71, novemberben
      közlekedésbiztonságon nem pusztán rendészeti   lapzártáig 37 személy vesztette életét   Az elővigyázatosság hátrányt biztosan nem
      eszközökkel és szankcionálással lehet javítani,   közlekedési balesetben. Ennek pszichológiai   okoz. Ha láthatóak vagyunk az úton, akkor
      hanem kreatív projektek is hozzájárulhatnak   felmérésekkel is alátámasztható oka az,   nagyobb esélyünk van megelőzni egy balesetet.
                                                                            Már egy kis fényvisszaverő felület is segíthet,
                                                                            például, ha láthatósági karpántot használunk.


                                                            Juhos-Kiss Csenge terve, fotó: közlekedesbiztonsag.kti.hu

















                 Juhos-Kiss Csenge terve, fotó: közlekedesbiztonsag.kti.hu
       22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27