Page 9 - 01-40_nyomdai.pdf
P. 9

PRESS OF










                                                                             EGY JÓ SZTORI MINDIG JÓ
                                                                             A történetalkotás talán legegyszerűbb és
                                                                             legszórakoztatóbb módja a tanulásnak.
                                                                             Mi sem bizonyítja mindezt jobban,
                                                                             mint egy kémiatanár meséje az egymás
                                                                             szomszédságában élő protonokról,
                                                                             elektronokról és neutronokról. Mindhárom
                                                                             „karakternek” saját személyisége van,
                                                                             akik olykor ragaszkodnak egymáshoz,
                                                                             olykor pedig taszítják egymást. Ezek
                                                                             után a diákok nem keverik össze a
                                                                             szereplőket, hiszen azok egy könnyen
                                                                             megjegyezhető, kisebb volumenű
                                                                             „szappanopera” szereplőivé válnak.





                                                                            kívánt fogalmakat, szavakat, amiket később,
                                                                            mint egy mondókát lehet felidézni. Ennek
                                                                            a módszernek a hatékonyságához kétség
                                          forrásokból felénk áradó információtömeget.   sem férhet, hiszen ki ne emlékezne az „egy,
                                          A tudástérkép nem más, mint az információk   megérett a meggy” kezdetű versikére?
                                          vizuálisan megjelenített összessége. Célszerű
                                          gondolatban megrajzolni, elképzelni egy   Mint tudjuk, azonban nem minden fekete
                                          jól ismert képet, melynek egyes részei az   vagy fehér a tanulási technikák esetében
                                          egyes információ csoportokat jelölik majd.  sincs ez másként. Vannak olyan módszerek,
                                                                            amelyek auditív és vizuális típusú tanulásnál
                                          Sokat javíthat a tanulás hatékonyságán,   is egyaránt segítséget nyújtanak. Ilyen
                                          ha nem géppel, hanem kézzel írjuk le a   például a mozaikszavak létrehozása, mely
                                          megtanulni kívánt információt. Ennek azért   egy-egy felsorolás megjegyzésében és
         FURCSA, RITMIKUS                 van nagy jelentősége, mert már pusztán a   felidézésében nyújt segítséget: vagy az
        OLVASÁSI GYAKORLATOK              kézzel történő írás serkenti és felélénkíti   emlékeztető kulcsszavak használata,  ami
        Gyorsolvasási gyakorlat: olvasás közben   az agyat, másrészről pedig a kézben tartott   annyira hatékony, hogy még évek múltán
        a szemünk mozgása megállás és ugrás   írószer olyan idegszálakat ingerel az újak   is felidézhető a hozzájuk kapcsolt tudás.
        állandó váltakozásból áll. 90 százalékban   végén, ami ösztönzőleg hat a gondolkodásra.  Végül, de közel sem utolsó sorban rendkívül
        szemünk a megállás (fixáció) fázisában van.                          sok múlik a motiváción. Itt nem feltétlenül
        Ez alatt történik a betűk, szavak felismerése    Sokak által használt és nagy hatékonysággal   a jó jegyekre vagy az ötösök után járó
        és értelmük felfogása. A cél az, hogy egy sort   működő módszer a cetlizés is. A megtanulni   pénzösszegre kell gondolni! Tűzzünk ki
        legfeljebb három fixációval olvassunk el.  kívánt adatokat pusztán fel kell írni egy   magunk elé kisebb célokat. Pl. néhány oldal
                                          papírfecnire, amit a buszon ülve, utcán   megtanulása, átolvasása után járó csokoládét,
       és az alvás közötti állapotban hullámokat   sétálva, órák közti szünetekben stb. át lehet   e-mail olvasást vagy egy telefonbeszélgetést.
       termel, melyek segítik az információk hosszú   futni. Így a papírra írt szavak vizuális képe   Így rövid távon is hajt a motiváló erő, amely
       távú memóriába történő áramlását. Azonban   rögzül agyunkban, melyet egyszerű felidézni   bizonyítottan hatékonyabb, mint a hónapok
       a fent említett praktikákkal sokkal fontosabb   bármilyen megmérettetés alkalmával.  távlatában lévő érettségi, felvételi vizsga.
       az, hogy ismerjük önmagunkat. Nem, ez nem
       egy újabb közhely, ugyanis más-más tanulási   ÍRJ SZAPPANOPERÁT A
       módszert kell választania egy vizuális és   KÉMIAI RÉSZECSKÉKRŐL!       TIPP:
       egy auditív beállítottságú embernek.  Az auditív típusú tanulás lényege, hogy   Fejjel lefelé tartva olvassuk a könyvet
                                          egy-egy információt, információcsoportot   soronként két három fixációval, értelmezés
       KÉPZELD EL DONALD KACSÁT           valamilyen hanganyaghoz csatolunk. Ennek   nélkül. Ezzel a ritmikus szemmozgást
       A TÖRI LECKÉDHEZ!                  legkényelmesebb módja a tanulás közbeni   gyakoroljuk, és a látószögünket növeljük.
       Azok, akik feleléskor képesek olyat mondani   zenehallgatás. Némi gyakorlással elérhető,   A második lépcső az úgynevezett
       a történelem tanárnak a jobb jegyért   hogy az előző napi tanulás közben hallgatott   regresszió kiküszöbölése. Regresszió azt
       küzdve, hogy „a jobb oldal közepén van   zeneszámok felidézése maga után vonja az   jelenti, hogy vissza-visszatérünk egy-egy
       a könyvben, vastagon szedve, tanár úr,”   azokban a percekben memorizált információt.   szóra, vagy a már olvasott sorra. Ez úgy
       bizonyára vizuális típusú emberek. Nekik   Azonban vannak olyanok, akiket tanulás   küszöbölhető ki, hogy egy papírt helyezünk
       nagy segítséget nyújthat a gondolattérkép   közben kifejezetten zavar a zene, mégis hallás   az olvasott szövegre, így mindig csak az
       elkészítése, mellyel könnyebben lehet   után jobban képesek tanulni. Számukra   aktuális sort látjuk, miközben olvasunk.
       rendszerezni a könyvekből és egyéb   kitűnő taktika, ha rímbe szedik a megjegyezni
                                                                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14