Page 9 - 01-40_nyomdai.pdf
P. 9
PRESS OF
EGY JÓ SZTORI MINDIG JÓ
A történetalkotás talán legegyszerűbb és
legszórakoztatóbb módja a tanulásnak.
Mi sem bizonyítja mindezt jobban,
mint egy kémiatanár meséje az egymás
szomszédságában élő protonokról,
elektronokról és neutronokról. Mindhárom
„karakternek” saját személyisége van,
akik olykor ragaszkodnak egymáshoz,
olykor pedig taszítják egymást. Ezek
után a diákok nem keverik össze a
szereplőket, hiszen azok egy könnyen
megjegyezhető, kisebb volumenű
„szappanopera” szereplőivé válnak.
kívánt fogalmakat, szavakat, amiket később,
mint egy mondókát lehet felidézni. Ennek
a módszernek a hatékonyságához kétség
forrásokból felénk áradó információtömeget. sem férhet, hiszen ki ne emlékezne az „egy,
A tudástérkép nem más, mint az információk megérett a meggy” kezdetű versikére?
vizuálisan megjelenített összessége. Célszerű
gondolatban megrajzolni, elképzelni egy Mint tudjuk, azonban nem minden fekete
jól ismert képet, melynek egyes részei az vagy fehér a tanulási technikák esetében
egyes információ csoportokat jelölik majd. sincs ez másként. Vannak olyan módszerek,
amelyek auditív és vizuális típusú tanulásnál
Sokat javíthat a tanulás hatékonyságán, is egyaránt segítséget nyújtanak. Ilyen
ha nem géppel, hanem kézzel írjuk le a például a mozaikszavak létrehozása, mely
megtanulni kívánt információt. Ennek azért egy-egy felsorolás megjegyzésében és
FURCSA, RITMIKUS van nagy jelentősége, mert már pusztán a felidézésében nyújt segítséget: vagy az
OLVASÁSI GYAKORLATOK kézzel történő írás serkenti és felélénkíti emlékeztető kulcsszavak használata, ami
Gyorsolvasási gyakorlat: olvasás közben az agyat, másrészről pedig a kézben tartott annyira hatékony, hogy még évek múltán
a szemünk mozgása megállás és ugrás írószer olyan idegszálakat ingerel az újak is felidézhető a hozzájuk kapcsolt tudás.
állandó váltakozásból áll. 90 százalékban végén, ami ösztönzőleg hat a gondolkodásra. Végül, de közel sem utolsó sorban rendkívül
szemünk a megállás (fixáció) fázisában van. sok múlik a motiváción. Itt nem feltétlenül
Ez alatt történik a betűk, szavak felismerése Sokak által használt és nagy hatékonysággal a jó jegyekre vagy az ötösök után járó
és értelmük felfogása. A cél az, hogy egy sort működő módszer a cetlizés is. A megtanulni pénzösszegre kell gondolni! Tűzzünk ki
legfeljebb három fixációval olvassunk el. kívánt adatokat pusztán fel kell írni egy magunk elé kisebb célokat. Pl. néhány oldal
papírfecnire, amit a buszon ülve, utcán megtanulása, átolvasása után járó csokoládét,
és az alvás közötti állapotban hullámokat sétálva, órák közti szünetekben stb. át lehet e-mail olvasást vagy egy telefonbeszélgetést.
termel, melyek segítik az információk hosszú futni. Így a papírra írt szavak vizuális képe Így rövid távon is hajt a motiváló erő, amely
távú memóriába történő áramlását. Azonban rögzül agyunkban, melyet egyszerű felidézni bizonyítottan hatékonyabb, mint a hónapok
a fent említett praktikákkal sokkal fontosabb bármilyen megmérettetés alkalmával. távlatában lévő érettségi, felvételi vizsga.
az, hogy ismerjük önmagunkat. Nem, ez nem
egy újabb közhely, ugyanis más-más tanulási ÍRJ SZAPPANOPERÁT A
módszert kell választania egy vizuális és KÉMIAI RÉSZECSKÉKRŐL! TIPP:
egy auditív beállítottságú embernek. Az auditív típusú tanulás lényege, hogy Fejjel lefelé tartva olvassuk a könyvet
egy-egy információt, információcsoportot soronként két három fixációval, értelmezés
KÉPZELD EL DONALD KACSÁT valamilyen hanganyaghoz csatolunk. Ennek nélkül. Ezzel a ritmikus szemmozgást
A TÖRI LECKÉDHEZ! legkényelmesebb módja a tanulás közbeni gyakoroljuk, és a látószögünket növeljük.
Azok, akik feleléskor képesek olyat mondani zenehallgatás. Némi gyakorlással elérhető, A második lépcső az úgynevezett
a történelem tanárnak a jobb jegyért hogy az előző napi tanulás közben hallgatott regresszió kiküszöbölése. Regresszió azt
küzdve, hogy „a jobb oldal közepén van zeneszámok felidézése maga után vonja az jelenti, hogy vissza-visszatérünk egy-egy
a könyvben, vastagon szedve, tanár úr,” azokban a percekben memorizált információt. szóra, vagy a már olvasott sorra. Ez úgy
bizonyára vizuális típusú emberek. Nekik Azonban vannak olyanok, akiket tanulás küszöbölhető ki, hogy egy papírt helyezünk
nagy segítséget nyújthat a gondolattérkép közben kifejezetten zavar a zene, mégis hallás az olvasott szövegre, így mindig csak az
elkészítése, mellyel könnyebben lehet után jobban képesek tanulni. Számukra aktuális sort látjuk, miközben olvasunk.
rendszerezni a könyvekből és egyéb kitűnő taktika, ha rímbe szedik a megjegyezni
9