Page 36 - 01-40_nyomdai.pdf
P. 36
KULTÚRA
$ URYDW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWÃVÃYDO NËV]ÞOW
3UHJLW]HU )UX]VLQD
$ M° YHUVPRQGVKR]
IRO\DPDWRV YLVV]DMHO]¦V NHOO
ARANY JÁNOS VERSEIT MÁR ÁLTALÁNOS ISKOLÁS
KORUNKTÓL ISMERJÜK, A FIATALOK TÖBBSÉGE
AZONBAN SEM KÖNYVEKET, SEM VERSEKET NEM
OLVAS SZÍVESEN. A HALLGATNI ARANYT! PROJEKT
KAPCSÁN GENERÁCIÓS SZAKADÉKRÓL ÉS KEDVENC
$5$1< 9(56«5·/ ,6 %(6=«/*(77¾1.
$ *<¸1<¸5½(1 6=$9$/µ -£6=$, 0$5, '¯-$6
35(*,7=(5 )58=6,1$ 6=¯1«6=1·9(/
$ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$ 7$*-£9$/
A HALLGATNI ARANYT! A MAGYAR kezdtem. Olyan nagy nevek mellett impulzusáradat éri a fiatal generációt, és
MŰVÉSZETI AKADÉMIA NAGY játszhattunk, mint az istenien verset szavaló ebben az óriási információkavalkádban sokkal
VÁLLALKOZÁSA, MELYBEN MINDEN Sinkovits Imre, Törőcsik Mari, Őze Lajos. nehezebb az eligazodás a szülők számára is.
KOROSZTÁLLYAL SZERETNÉK ÚJRA Volt egy beszédtanárunk, aki a fonetikát, Nehezebben adnak tanácsot a gyerekeiknek.
FELFEDEZTETNI ÉS MEGSZERETTETNI hangsúlyozást, a helyes színpadi beszédet A tanárok szerepét nagyon fontosnak
ARANY KLASSZIKUSAIT. MILYEN oktatta számunkra. A helyes versmondás tartom: ha kellő lelkiismeretességgel
SZEREPET JÁTSZANAK AZ ÉLETÉBEN alapjait Arany-balladákon keresztül mutatta adjuk át a tudást, akkor a gyerekekben is
ARANY JÁNOS VERSEI? be, itt találkoztam először a Zách Klárával. elültetjük az irodalom iránt érzett mániát.
Három verset választottam, amikor felkért Szeretek sok más Arany-verset is, de ez Fontos volna, hogy sok ilyen tanár legyen.
az Akadémia. A lepke és A néma háború a költemény azóta szívügyem. Manapság
kevésbé ismert kincsei Aranynak, de én is beszédművelést tanítok a nyíregyházi VAJON MI LESZ A KÖLTÉSZET SORSA?
fontosnak tartottam őket is megmutatni a Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Ahogyan egy kéz megérintésére, ölelésre,
nagy, hangos, csillogó költemények mellett. Főiskolán papnövendékek számára, és én is csókra mindig szüksége lesz egy érző
A harmadik vers a Zách Klára című beépítettem a tananyagomba ezt a verset. Úgy embernek, úgy versekre és könyvekre is.
ballada. Ezt a verset 19 éves korom óta érzem, ez a ballada szinte tökéletes. Mindent Elég csak a szókincsbővítésre gondolnunk.
ismerem. Ekkor felvételiztem a főiskolára, a elmond arról, hogy mit jelent ez a műfaj. A kortárs költészet is fontos: szeretem
Nemzeti Színház stúdiósa lettem. Statisztálni Lackfi Jánost és Káli-Horváth Kálmán
nyírségi roma költőt, akit személyesen is
VAN KEDVENC KARAKTERE ismerek. Hatalmas hátrányból küzdötte
EBBEN A BALLADÁBAN? fel magát a művészek közé, az ő pályája
Azonosulni tudok a versben mindannyiunk számára példaértékű lehet.
szereplő királynéval. 19 éves A megzenésített versek is fontos
korom óta folyamatosan fejlődik, elemei lehetnek a jövő költészetének,
épül és változik ez a szereplő mert segítenek a népszerűsítésben.
a gondolataimban. Ezt a sok
érzést mind igyekeztem kiadni ÖNT MAGYARORSZÁG EGYIK
magamból, amikor elmondtam LEGSZEBBEN SZAVALÓ SZÍNÉSZNŐJÉNEK
a verset a projekt számára. TARTJÁK. VANNAK PRAKTIKÁK
A JÓ VERSMONDÁSHOZ?
NAGYON SOKAT HALLUNK Mindig elismert, jó verseket válasszunk.
ARRÓL, HOGY A FIATAL Nekünk a Színművészeti Főiskolán Arany
GENERÁCIÓ NEM OLVAS János fiának, Lászlónak a gyűjtéséből „A
KÖNYVEKET, VERSEKET. kóró és a kismadár” című mesét kellett
ÖN SZERINT MI A nyúznunk. A végén van egy olyan körmondat,
PROBLÉMA GYÖKERE? amit minden jövőbeli versmondónak
Szerintem már az oktatás kezdetén szívből tudok ajánlani. Fontos, hogy
gond van, valahol az írás-olvasás folyamatosan kapjunk visszajelzést, kontrollt
tanítása során. De az is hozzájárul valakitől, aki hallgat bennünket a kezdet
a problémához, hogy növekedtek kezdetétől fogva, mert verset mondani egy
a generációs szakadékok. folyamatos kommunikációs szituáció.
Irgalmatlan mennyiségű (Lami Krisztofer)
36