Page 36 - 01-40_nyomdai.pdf
P. 36

KULTÚRA
                                 $ URYDW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWÃVÃYDO NËV]ÞOW




       3UHJLW]HU )UX]VLQD



        $ M° YHUVPRQGžVKR]


       IRO\DPDWRV YLVV]DMHO]¦V NHOO

       ARANY JÁNOS VERSEIT MÁR ÁLTALÁNOS ISKOLÁS
       KORUNKTÓL ISMERJÜK, A FIATALOK TÖBBSÉGE
       AZONBAN SEM KÖNYVEKET, SEM VERSEKET NEM
       OLVAS SZÍVESEN. A HALLGATNI ARANYT! PROJEKT
       KAPCSÁN GENERÁCIÓS SZAKADÉKRÓL ÉS KEDVENC
       $5$1< 9(56«5·/ ,6 %(6=«/*(77¾1.
       $ *<¸1<¸5½(1 6=$9$/µ  -£6=$, 0$5, '¯-$6
       35(*,7=(5 )58=6,1$ 6=¯1«6=1·9(/
       $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$ 7$*-£9$/



       A HALLGATNI ARANYT! A MAGYAR      kezdtem. Olyan nagy nevek mellett   impulzusáradat éri a fiatal generációt, és
       MŰVÉSZETI AKADÉMIA NAGY           játszhattunk, mint az istenien verset szavaló   ebben az óriási információkavalkádban sokkal
       VÁLLALKOZÁSA, MELYBEN MINDEN      Sinkovits Imre, Törőcsik Mari, Őze Lajos.   nehezebb az eligazodás a szülők számára is.
       KOROSZTÁLLYAL SZERETNÉK ÚJRA      Volt egy beszédtanárunk, aki a fonetikát,   Nehezebben adnak tanácsot a gyerekeiknek.
       FELFEDEZTETNI ÉS MEGSZERETTETNI   hangsúlyozást, a helyes színpadi beszédet   A tanárok szerepét nagyon fontosnak
       ARANY KLASSZIKUSAIT. MILYEN       oktatta számunkra. A helyes versmondás   tartom: ha kellő lelkiismeretességgel
       SZEREPET JÁTSZANAK AZ ÉLETÉBEN    alapjait Arany-balladákon keresztül mutatta   adjuk át a tudást, akkor a gyerekekben is
       ARANY JÁNOS VERSEI?               be, itt találkoztam először a Zách Klárával.  elültetjük az irodalom iránt érzett mániát.
       Három verset választottam, amikor felkért   Szeretek sok más Arany-verset is, de ez   Fontos volna, hogy sok ilyen tanár legyen.
       az Akadémia. A lepke és A néma háború   a költemény azóta szívügyem. Manapság
       kevésbé ismert kincsei Aranynak, de   én is beszédművelést tanítok a nyíregyházi   VAJON MI LESZ A KÖLTÉSZET SORSA?
       fontosnak tartottam őket is megmutatni a   Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi   Ahogyan egy kéz megérintésére, ölelésre,
       nagy, hangos, csillogó költemények mellett.  Főiskolán papnövendékek számára, és én is   csókra mindig szüksége lesz egy érző
        A harmadik vers a Zách Klára című   beépítettem a tananyagomba ezt a verset. Úgy   embernek, úgy versekre és könyvekre is.
       ballada. Ezt a verset 19 éves korom óta   érzem, ez a ballada szinte tökéletes. Mindent   Elég csak a szókincsbővítésre gondolnunk.
       ismerem. Ekkor felvételiztem a főiskolára, a   elmond arról, hogy mit jelent ez a műfaj.  A kortárs költészet is fontos: szeretem
       Nemzeti Színház stúdiósa lettem. Statisztálni                        Lackfi Jánost és Káli-Horváth Kálmán
                                                                            nyírségi roma költőt, akit személyesen is
                                                   VAN KEDVENC KARAKTERE    ismerek. Hatalmas hátrányból küzdötte
                                                   EBBEN A BALLADÁBAN?      fel magát a művészek közé, az ő pályája
                                                   Azonosulni tudok a versben   mindannyiunk számára példaértékű lehet.
                                                   szereplő királynéval. 19 éves   A megzenésített versek is fontos
                                                   korom óta folyamatosan fejlődik,   elemei lehetnek a jövő költészetének,
                                                   épül és változik ez a szereplő   mert segítenek a népszerűsítésben.
                                                   a gondolataimban. Ezt a sok
                                                   érzést mind igyekeztem kiadni   ÖNT MAGYARORSZÁG EGYIK
                                                   magamból, amikor elmondtam   LEGSZEBBEN SZAVALÓ SZÍNÉSZNŐJÉNEK
                                                   a verset a projekt számára.  TARTJÁK. VANNAK PRAKTIKÁK
                                                                            A JÓ VERSMONDÁSHOZ?
                                                   NAGYON SOKAT HALLUNK     Mindig elismert, jó verseket válasszunk.
                                                   ARRÓL, HOGY A FIATAL     Nekünk a Színművészeti Főiskolán Arany
                                                   GENERÁCIÓ NEM OLVAS      János fiának, Lászlónak a gyűjtéséből „A
                                                   KÖNYVEKET, VERSEKET.     kóró és a kismadár” című mesét kellett
                                                   ÖN SZERINT MI A          nyúznunk. A végén van egy olyan körmondat,
                                                   PROBLÉMA GYÖKERE?        amit minden jövőbeli versmondónak
                                                   Szerintem már az oktatás kezdetén   szívből tudok ajánlani. Fontos, hogy
                                                   gond van, valahol az írás-olvasás   folyamatosan kapjunk visszajelzést, kontrollt
                                                   tanítása során. De az is hozzájárul   valakitől, aki hallgat bennünket a kezdet
                                                   a problémához, hogy növekedtek   kezdetétől fogva, mert verset mondani egy
                                                   a generációs szakadékok.   folyamatos kommunikációs szituáció.
                                                   Irgalmatlan mennyiségű                        (Lami Krisztofer)
       36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40