Page 28 - 01-32_nemvagott.pdf
P. 28
KULTÚRA
$ URYDW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWÃVÃYDO NËV]ÞOW
/HJ\HQ N³]¹QN
D QDJ\ YHUVHNKH]
f«* $ 1$30(/(*7·/ $ .23£5 6=¯. 6$5-$v
£/0£%µ/ )(/.(/79( ,6 78'1£ )2/<7$71, $ 0$*<$5
9$*< 0«*6(0" (/(*(7 )2*/$/.2=81. ,52'$/081.
*<¸1*<6=(0(,9(/ (%%(1 $ 52+$1µ 9,/£*%$1"
6=£9$, 9,.7µ5,£9$/ -£6=$, 0$5, '¯-$6 6=¯10½9«6=1·9(/
$ +$//*$71, $5$1<7 352-(.7 5«6=79(9·-«9(/
%(6=«/*(77¾1.
ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN KEDVELTE AZ Április 14-én című verset, illetve FOTÓ: FALUS KRISZTA
IRODALMAT ÉS ARANY JÁNOS VERSEIT? egy levelet, melyet Arany Wohl
Mindig is humán beállítottságú voltam, Jankának írt. Ez utóbbit azért
már általános iskolában is egyértelmű szerettem nagyon, mert ebből a
volt, hogy valami művészettel kapcsolatos levélből kiderül, hogy Aranynak
pályát fogok választani. Szerettem verseket elképesztően infantilis humora volt.
olvasni, bár inkább József Attila-fan voltam, mi az mit kétes távolban keres?” Ezek jó
Arany János sosem volt az a költő, akinek MELYIK KOROSZTÁLYNAK SZÓL dolgok, hozzátesznek valamit a pillanathoz.
a könyvét önszántamból levettem volna a A HALLGATNI ARANYT! PROJEKT?
polcról. Nyilván, ez azon múlik, hogy melyik Úgy gondolom, hogy a versolvasás nem MIVEL LEHETNE ÚJRA MEGKEDVELTETNI
költővel érzel valamiféle lelki azonosságot. korosztályfüggő, az lenne a normális, ha A FIATALOKKAL A VERSEKET?
nem csak elvetemült irodalmárok vennének Azzal, hogy nem a felesleges maszlagokat
A HALLGATNI ARANYT! kezükbe versesköteteket. Folyamatosan kérik számon irodalomórán. A verselemzés
PROJEKTBEN NEVES SZÍNMŰVÉSZEK ömlenek ránk az infomációk, akár akarjuk, önmagában tönkreteszi a diákok vershez
ELŐADÁSÁBAN HALLGATHATUNK akár nem, olyan jó lenne, ha hazaérve lenne való viszonyát, kíváncsiságát. Az lenne a
MEG VERSEKET ÉS LEVELEKET öt percünk, amikor nem a telefonunkat fontos, hogy ismerkedjenek a szövegekkel,
ARANY JÁNOSTÓL, MELYEKET EGY nyomkodjuk, hanem leemelnénk a polcról fantáziáljanak, beszélgessenek róla. Arany
INTERNETES PLATFORMON INGYEN mondjuk egy Arany-kötetet, fölcsapnánk költészete egy sokrétű költői örökség,
ELÉRHETÜNK, AKÁR OKTATÁSI találomra, és elolvasnánk egy-két úgyanúgy beszél a ma fiatalságához, persze
CÉLRA IS HASZNÁLHATUNK. JÓNAK verset, lecsendesítve az agyunkat. másfajta irodalmi nyelvezetben, de azok
TARTJA A KEZDEMÉNYEZÉST? az értékek ma is közvetíthetők. Aki ezt
Színészként határozottan érzékelhető, OLVASNAK A MAI DIÁKOK nem tudja elérni, az rossz pedagógus.
hogy egyre kevesebb tere van a SZÉPIRODALMAT, VERSEKET?
versmondásnak. A pályám elején még Nekem van egy 13 éves lányom, ő rengeteget MIK A VERSMONDÁS
voltak ilyenfajta felkerések, ez ma már egyre olvas, és azt mondja, hogy az ő osztálytársai LEGNAGYOBB NEHÉZSÉGEI?
ritkább. Ezt a hiányomat tölti ki például is sokat olvasnak, szóval talán nem Egy vers esetében az a nehéz vállalás, a
a Sárkánylehelet című Weöres Sándor olyan rossz a helyzet, mint amilyennek rizikó, hogy nincs mi mögé bújni. Ott a szöveg,
estem, amit négy éve játszom. A Hallgatni gondolnánk. Viszont a vers teljesen kihullott a szigorú, papírra vetett szótagszámok, a
Aranyt! projektben pedig örömmel vettem a fiatalok életéből. Én ezt nagyon sajnálom, ritmus, és nagyon pontosnak kell lenni,
részt, Arany János életműve lenyűgöző. mert a mai napig emlékszem azokra a egy vers lüktetésébe nem fér bele az, ha az
memoriterekre, amiket általános iskolában ember akár csak egy egyetlen szót is elhibáz.
MELYIK ARANY-MŰVEKET ADTA kellett megtanulnom, ezeket gombnyomásra De ez csak a forma, amit meg kell tölteni
ELŐ? ÖN VÁLASZTOTTA ŐKET? fel tudom idézni még most is. És vannak belső tartalommal, ugyanolyan intuitív
Nem én választottam, a projekt szerkesztője élethelyzetek, amikor egyszer csak beugrik, dolog ez, mint maga a vers megírása.
küldte el nekem a Civilizáció és az hogy „Hová merült el szép szemed világa, (Novák Henrietta)
28