Page 22 - 01-32_nemvagott.pdf
P. 22

SZERTELEN
                                 $ URYDWRW D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN 0LQLV]WËULXPD WÃPRJDWMD


       Pozitív szenvedélyekkel





       a drog ellen








       ,//«1<, «9$  $= «/(79(=(7«6, .¸=3217 9(=(7·-(
       A FÜGGETLENEK A POZITÍV SZENVEDÉLYEKÉRT
       KÖZHASZNÚ EGYESÜLET (FAPSZ KHE) ELNÖKE
       SZERINT SOHA NEM VOLT OLYAN FONTOS
       $ 35(9(1&,µ  0,17 1$3-$,1.%$1  $=21%$1
       6=$.«57·1. 7(/-(6(1 0£6 ,5£1<%µ/
       .¸=(/¯7, 0(* $ 7«0£7  0,17 $ +$*<20£1<26
       7¸%%6«* 6=(5,17 81$/0$6 26=7£/<)·1¸.,
       µ5£.21 (/+$1*=µ  .¸7(/(=· (/·$'£62.




       „Te különleges vagy, az egész világon nincs
       még egy olyan, mint Te” – ezt választotta
       mottójául a Sziget Droginformációs Alapítvány
       Életvezetési Központja, melynek Zsiráfos
       busza több mint 20 éve járja az ország
       tanintézményeit egyedülálló egészségmegőrző
       és kábítószer-megelőző programjával.
       Velük működik együtt Éva egyesülete,
       a FAPSZ KhE. A látványos szemléltető
       eszközökkel felszerelt, korszerű mozgó-
       osztályteremben minden tevékenység, feladat
       azt szolgálta, hogy ráébressze a gyerekeket,
       hogy saját személyiségük, egyéniségük
       egyszeri, egyedi, megismételhetetlen.

       Az Életvezetési Központban tehát nem   is. Mert „Ki szabad igazán? Az, aki nem   lehet ezzel a témával foglalkozni, hiszen
       pusztán a „nem”-et mondást igyekeznek   rabja saját szenvedélyeinek, és mások   be lehet építeni a feladatokba. Különösen
       erősíteni a gyerekekben, arra is   szeszélyeinek.” Az egyesület igyekszik a   az irodalomban eléggé hangsúlyosan
       összpontosítanak, mi mindenre tudnak   pozitív szenvedélyek felé terelni a fiatalokat,   találhatóak konkrét, valóságos történetek.
       „igen”-t mondani az életükben. Céljuk,   hogy a szabadidejükben ne haszontalan
       hogy felhívják a gyerekek figyelmét arra,   információkkal találkozzanak a neten,   „Különféle felmérések mutatják, hogy a
       hogy mi mindenben tudnak értelmet,   hanem élőben éljék a közösségi életet,   kortársak szerepe manapság erősebb, mint
       örömöt találni, és ezen célokért való   mert az jó. Menjenek el kirándulni, hegyet   bármikor. Sokkal izgalmasabb, hogy mi a
       folyamatos „küzdelem” miként alapozza   mászni, fényképezni, táncolni. A gép előtt   véleménye a barátnak, mint az, hogy apa,
       meg a szenvedélybetegségekkel szembeni   ülő e-sportolókat pedig arra ösztönzik,   anya, a pedagógus, esetleg a pszichológus
       védettségüket. Az ausztrál minta alapján   hogy focizzanak inkább a szabadban.   mit mond. Korábban az osztályfőnöki órákon
       nem heroinról és egyéb illegális szerekről                           nagyobb volt a fegyelem, a pedagógusok
       szólnak, nem azt akarják elérni, hogy a diákok   Éva 15 év tapasztalatával mondja azt, hogy   véleménye is többet számított, a szülőkkel,
       a drogokat a tűvel párosítsák, még nem is   „a pedagógus jelenléte nagyon fontos   otthon – bár félve – de megbeszélték a
       az elrettentő képek és videók tartoznak   a foglalkozásokon, mert a prevenciós   komolyabb témákat. Ma már az iskolák
       a fő módszereik közé. Nem azt sulykolják   szakember jobb esetben évente kétszer-  vezetői jobban szeretik, ha külső emberek
       tehát, hogy a drog halált okoz, a módszerük   háromszor fordul meg egy adott osztályban.   tartják ezeket a prevenciós előadásokat.”
       ennek az ellenkezője: egy egészségesebb,   A tanár viszont nap mint nap találkozik a
       sportközpontúbb életre való nevelés a céljuk.   fiatalokkal. Ha a prevenció alkalmával ő is   A felnőttek nehéz helyzetben vannak,
                                         kap információt, vele tovább tudják vinni   ez szintén igényli a külső segítséget.
       10 évvel ezelőtt azért alakult a FAPSZ,   a diákok a témát osztályfőnöki órára. De,
       hogy ne csak a drogtéma legyen    hogy kreatívabban történjen a folytatás,   „Hogy tájékoztasson az a szülő, aki nincs ott
       hangsúlyos, hanem a pozitív szenvedélyek   akár irodalom- vagy matematika órán is   a szórakozó helyeken, sőt az online világot
       22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27