Page 22 - 01-32_nemvagott.pdf
P. 22
SZERTELEN
$ URYDWRW D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN 0LQLV]WËULXPD WÃPRJDWMD
Pozitív szenvedélyekkel
a drog ellen
,//«1<, «9$ $= «/(79(=(7«6, .¸=3217 9(=(7·-(
A FÜGGETLENEK A POZITÍV SZENVEDÉLYEKÉRT
KÖZHASZNÚ EGYESÜLET (FAPSZ KHE) ELNÖKE
SZERINT SOHA NEM VOLT OLYAN FONTOS
$ 35(9(1&,µ 0,17 1$3-$,1.%$1 $=21%$1
6=$.«57·1. 7(/-(6(1 0£6 ,5£1<%µ/
.¸=(/¯7, 0(* $ 7«0£7 0,17 $ +$*<20£1<26
7¸%%6«* 6=(5,17 81$/0$6 26=7£/<)·1¸.,
µ5£.21 (/+$1*=µ .¸7(/(=· (/·$'£62.
„Te különleges vagy, az egész világon nincs
még egy olyan, mint Te” – ezt választotta
mottójául a Sziget Droginformációs Alapítvány
Életvezetési Központja, melynek Zsiráfos
busza több mint 20 éve járja az ország
tanintézményeit egyedülálló egészségmegőrző
és kábítószer-megelőző programjával.
Velük működik együtt Éva egyesülete,
a FAPSZ KhE. A látványos szemléltető
eszközökkel felszerelt, korszerű mozgó-
osztályteremben minden tevékenység, feladat
azt szolgálta, hogy ráébressze a gyerekeket,
hogy saját személyiségük, egyéniségük
egyszeri, egyedi, megismételhetetlen.
Az Életvezetési Központban tehát nem is. Mert „Ki szabad igazán? Az, aki nem lehet ezzel a témával foglalkozni, hiszen
pusztán a „nem”-et mondást igyekeznek rabja saját szenvedélyeinek, és mások be lehet építeni a feladatokba. Különösen
erősíteni a gyerekekben, arra is szeszélyeinek.” Az egyesület igyekszik a az irodalomban eléggé hangsúlyosan
összpontosítanak, mi mindenre tudnak pozitív szenvedélyek felé terelni a fiatalokat, találhatóak konkrét, valóságos történetek.
„igen”-t mondani az életükben. Céljuk, hogy a szabadidejükben ne haszontalan
hogy felhívják a gyerekek figyelmét arra, információkkal találkozzanak a neten, „Különféle felmérések mutatják, hogy a
hogy mi mindenben tudnak értelmet, hanem élőben éljék a közösségi életet, kortársak szerepe manapság erősebb, mint
örömöt találni, és ezen célokért való mert az jó. Menjenek el kirándulni, hegyet bármikor. Sokkal izgalmasabb, hogy mi a
folyamatos „küzdelem” miként alapozza mászni, fényképezni, táncolni. A gép előtt véleménye a barátnak, mint az, hogy apa,
meg a szenvedélybetegségekkel szembeni ülő e-sportolókat pedig arra ösztönzik, anya, a pedagógus, esetleg a pszichológus
védettségüket. Az ausztrál minta alapján hogy focizzanak inkább a szabadban. mit mond. Korábban az osztályfőnöki órákon
nem heroinról és egyéb illegális szerekről nagyobb volt a fegyelem, a pedagógusok
szólnak, nem azt akarják elérni, hogy a diákok Éva 15 év tapasztalatával mondja azt, hogy véleménye is többet számított, a szülőkkel,
a drogokat a tűvel párosítsák, még nem is „a pedagógus jelenléte nagyon fontos otthon – bár félve – de megbeszélték a
az elrettentő képek és videók tartoznak a foglalkozásokon, mert a prevenciós komolyabb témákat. Ma már az iskolák
a fő módszereik közé. Nem azt sulykolják szakember jobb esetben évente kétszer- vezetői jobban szeretik, ha külső emberek
tehát, hogy a drog halált okoz, a módszerük háromszor fordul meg egy adott osztályban. tartják ezeket a prevenciós előadásokat.”
ennek az ellenkezője: egy egészségesebb, A tanár viszont nap mint nap találkozik a
sportközpontúbb életre való nevelés a céljuk. fiatalokkal. Ha a prevenció alkalmával ő is A felnőttek nehéz helyzetben vannak,
kap információt, vele tovább tudják vinni ez szintén igényli a külső segítséget.
10 évvel ezelőtt azért alakult a FAPSZ, a diákok a témát osztályfőnöki órára. De,
hogy ne csak a drogtéma legyen hogy kreatívabban történjen a folytatás, „Hogy tájékoztasson az a szülő, aki nincs ott
hangsúlyos, hanem a pozitív szenvedélyek akár irodalom- vagy matematika órán is a szórakozó helyeken, sőt az online világot
22