Page 21 - 01_32_nagy.pdf
P. 21
BETÖLTJÜK AZ ŰRT
$ URYDWRW D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN 0LQLV]WËULXPD WÃPRJDWMD
Mindig topon lenni
AVAGY MIÉRT LEGYÉL MENTŐS?
$ +«7.¸=1$32. +·6(, /£7+$7$7/$1 6=83(5+·6¸. ,/<(1
«6 (++(= +$621/µ -(/=·6 6=(5.(=(7(..(/ ,//(7-¾. $ 0(17·£32/µ.$7
x 1(0 9«/(7/(1¾/ ., 1( (0/«.(=1( 3«/'£8/ $ 6$-£7 7(67, «36«*«7
.2&.£=7$7µ $ )«/ 9£52621 .(5(6=7¾/ 6=£*8/'µ 0(17·6 9,'(µ-£5$
$0, $= (*«6= 9,/£*27 %(-£57$ 9$*< ., 1( £/'$1£ $11$. $ 1(9«7
$., (*< 5266=8//«7 9$*< %$/(6(7 87£1 $= «/(7«7 0(*0(17,
0(17·61(. /(11, ',&6·6«* '( 1(0 &6$. (=«57 «5, 0(* 9£/$6=7$1,
(=7 $ +,9$7£67
A mentőápoló a sürgősségi betegellátás előléptetést kínált neki: ha továbbképzi magát, mentősök legfontosabb képessége. Zsolt
elengedhetetlen eleme: elsősorban rohamkocsin dolgozhat. 40 évesen nem egy példát is említ: egyszer civilként
esetkocsin, rohamkocsin, mentőorvosi, gondolta volna, hogy fogja még használni az közlekedett Ausztria felé, amikor az előttük
illetve mentőtiszti kocsin, sürgősségi ofő, a felelés és a dolgozat szavakat, de mégis hajtó autó sofőrje ráhúzta a kormányt a
osztályon tevékenykedik, csapat tagjaként ez történik vele: most a Raul Wallenberg szalagkorlátra és a három utasával együtt
(orvos vagy mentőtiszt irányításával) vesz Szakgimnázium 14. osztályos tanulója. az árokba csapódtak. Zsolt és társai
részt a betegek mentésében és sürgősségi „Itt mindig topon kell lenni, fejben és testben habozás nélkül ellátták a sérülteket.
ellátásában. Mondhatni, rajtuk múlik, hogy is” – mondta a szakma kihívásairól R. Zsolt, De mentősnek lenni nem csak kihívás, ez
nagyobb baj esetén otthagyjuk-e a fogunk. mentőápoló. „Több óra ébrenlét után is jöhet a hivatás jócskán tartogat örömforrásokat
„A sorkatonai szolgálatot mentőápolóként olyan helyzet, amikor jól kell dönteni, mert is. R. Zsolt szerint jó érzés, ha úgy hagyják
teljesítettem a 2000-es évek elején. Azóta a döntésünk egy ember életébe is kerülhet.” el a helyszínt, hogy tudják, minden tőlük
viszont annyi mindent elfelejtettem, hogy Hasonlóan vélekedik B. Levente is, aki telhetőt megtettek a betegért. Levente
mindent újra kellett tanulnom. 2016-ban szerint mindig „észnél kell lenni és higgadtan azt mondja, „leírhatatlanul jó érzés, ha
csatlakoztam a Ferihegyi mentőszolgálathoz - kell cselekedni.” Levente őszintén beszélt: sikerül valakinek megmenteni az életét”.
este 10-kor elküldtem az önéletrajzom, reggel követett már el hibát egy hosszabb, fárasztó „Látni azt, hogy egy beteg él és ezt
9-kor hívtak, hogy találkozzunk” – mesélte műszak végén, ám szerencsére időben megköszöni… csodálatos érzés” – mondja
az ősdués Kecskeméti Dávid, aki évekig sikerült kijavítania a hibáját. „Ekkor sikerült Levente, aki éppen ezért elsősorban
bulvárfotós volt. Azt mondta, hogy amikor a megtanulnom, hogy minden egyes tettünknek olyannak ajánlja ezt a hivatást, aki tud
váltáson gondolkodott, olyan dolgot keresett, óriási súlya és jelentősége van” – mondta. önzetlen lenni. Ezen kívül, ahhoz, hogy
amit élvezni fog, ez pedig nem más, mint a Zsolt szerint, bár az iskolai oktatás mentőssé válj, szükséges jó ítélőképesség,
mentőápolói hivatás. Most két énje van: az rendkívül fontos, a terepen szerzett állóképesség, szociális érzékenység
„A” énje fotográfus, a „B” kezdő mentőápoló. tapasztalat sokkal felkészültebbé teszi és jó kommunikációs készség.
Ferihegyen betegszállítóként dolgozik, de őket. Egy-egy szituációban ugyanis nem „Én a világért sem választanék más
közben rengeteget tanul: repüléstudományról, az iskolában lemodellezett helyzetekkel szakmát, mert nagyon jó érzés segíteni
polgári légi közlekedésről, határrendészetről, találkoznak, azok komplikálódnak. Ekkor másokon” – zárja gondolatait Levente.
pszichológiáról. Egy nap a főnöke hivatta és jól kell tudni mérlegelni és dönteni – ez a
21