Page 25 - due_tallozo_interaktiv_2017_majus_junius_uj
P. 25
versenytársak
ez a kartellezés” – kezdi Tóth Tihamér.
ide tartoznak a legsúlyosabb esetek:
amikor közös árakban, közös piaci
stratégiákban állapodnak meg bizonyos
cégek. ezt a vállalatok vezetői tipikusan
a fogyasztók háta mögött teszik, egy
golfklubban például, így a fogyasztó csak
azt veszi észre, hogy drágultak az általa
igénybe vett szolgáltatások, de hiába megy a
konkurenciához, mert ott is hasonló árakat
talál. Mindenképpen a fogyasztó jár rosszul,
a vállalatoknak szüksége van szakképzett a cégek pedig növelhetik a profitjukat.
versenyjogászokra, hogy ők magyarázzák „nem túl kellemes helyzet, amikor az
el a cégeknek, hosszú távon miért éri meg a osztály legszebb lányának kegyeiért meg
tisztességes verseny és mik annak a keretei, kell küzdeni másokkal. ez jól mutatja, hogy
segítsék őket a tisztességes versenyben. valahol az összes emberben mélyen kódolt
Ugyanígy szakképzett versenyjogászoknak magatartás, hogy nem szeretjük a versenyt
kell ülni a versenyhivatalban, a bíróságokon is, – ez motiválja a vállalatok vezetőit is” –
hogy kiszúrják a tisztességtelen szereplőket. hoz fel egy hétköznapi példát a jogász.
„Másik oldalról, létezik az emberekben egy a gazdasági versenyhivatal egyik első és
beléjük oltott erkölcsi mérce, ami az esetek legnagyobb sikere az volt, amikor 2004-2005
nagy többségében segít mutatni az irányt, környékén fényt derített egy mozikartellre.
anélkül hogy szakképzett versenyjogászok azt tárták fel, hogy egy bizonyos, várhatóan
fognák a kezét” – mondja Tóth Tihamér. nagy sikerű mozifilm bemutatása előtt több
budapesti mozi összefogott és közösen
„Maguk a jogszabályok és a bírói Ha ponTos definíció nincs is, megemelték a jegyárakat. nem volt egy
gyakorlatok sem adnak meg egyértelmű, Törvényi HáTTér van jelentős emelés, de a párszáz forintos drágulás
pontos definíciót a tisztességtelen Magyarországon a versenytörvény is hatalmas extra profitot jelentett a moziknak.
kereskedelemre, ezért elég nehéz szabályozza, mi az a tisztességes verseny,
meghatározni, mi az. Ha viszont józan paraszti ehhez kötheti magát az ember, illetve kevés szereplő, nagyobb
ésszel gondoljuk végig, akkor elmondható: az ezzel lényegében megegyező uniós esély a karTellezésre
a tisztesség az, ha normális, jogkövető versenyjogi szabályokhoz is. ezek tömören: „Ha kevesen vagyunk, akkor könnyebb
magatartást végez egy vállalat” – mondja el • tilos kartellezni megbeszélni azt, hogy ma este melyik
Tóth Tihamér, egyetemi docens, jogász, akinek • tilos olyan forgalmazási megállapodást szórakozóhelyre menjünk. Ugyanígy működik
a szakterülete többek között a versenyjog kötni, ami rontja a fogyasztó áruhoz jutási a vállalatoknál is: ha egy piacon kevesebb
vagy a fogyasztóvédelmi jog. Hozzáteszi, esélyeit (például magas árakhoz vezetnek) szereplő versenyzik egymással, könnyebb
létezik Magyarországon jogszabály, ami • tilos erőfölénnyel visszaélni titkos megállapodásokat kötni” – személteti
a megtévesztő reklám kapcsán tárgyalja • kötelező előzetes fúziókontroll (ez Tóth Tihamér az összefüggést a kartellezés
a tisztességtelen piaci magatartást. azt jelenti, hogy cégek összeolvadásának, esélye és a piaci szereplők száma között.
egyesülésének esetén az állam megvizsgálja, a piaci szereplők nem a buli időpontjáról
Ha nincs ponTos definíció, hogy az adott vállalatok „házassága” az és a helyről egyeztetnek, hanem árakról,
Hogyan küzdünk ellene? adott piacra milyen hatással lesz) fejlesztésekről, marketingstratégiákról.
fontos kérdés, hogy ha még pontos bonyolult ügyekről, amikben sokkal
meghatározása sincs a tisztességtelen piaci a karTell neM ganxTa könnyebb egyetértésre jutni, ha 1-2
versenynek (márpedig az előző részben zolee zenekara szereplő van csak. ráadásul a termékek
megtárgyaltuk, hogy az nekünk, egyszerű „a piacgazdaságban nem szeretjük azt bonyolultsága is befolyásolja, milyen
fogyasztóknak nagyon rossz), akkor hogyan a helyzetet, amikor egymással egyébként könnyű kartellezni: ha egy terméknek
tudunk küzdeni ellene? akár jogászként, akár versenyző vállalkozások, ahelyett, hogy jellemzően csak egy fontos paramétere
fogyasztóként, miként tehetünk az ellen, hogy keményen versenyeznének a fogyasztók van (legfőképpen az ára), mint például a
a vállalatok tisztességtelenül versenyezzenek? kegyeiért és érdekében, egymással cukor vagy liszt esetében, ahol a cégek neve
Tóth Tihamér szerint két oldalról is összebeszélve egyeztetik a legfontosabb piaci annyira nem számít, annak a terméknek
megközelíthetjük a kérdést. egyik oldalról magatartásaikat. a piacán a legkönnyebb kartellezni.
25