Page 25 - due_tallozo_interaktiv_2017_majus_junius_uj
P. 25

versenytársak
























                                                                            ez a kartellezés” – kezdi Tóth Tihamér.
                                                                              ide tartoznak a legsúlyosabb esetek:
                                                                            amikor közös árakban, közös piaci
                                                                            stratégiákban állapodnak meg bizonyos
                                                                            cégek. ezt a vállalatok vezetői tipikusan
                                                                            a fogyasztók háta mögött teszik, egy
                                                                            golfklubban például, így a fogyasztó csak
                                                                            azt veszi észre, hogy drágultak az általa
                                                                            igénybe vett szolgáltatások, de hiába megy a
                                                                            konkurenciához, mert ott is hasonló árakat
                                                                            talál. Mindenképpen a fogyasztó jár rosszul,
                                          a vállalatoknak szüksége van szakképzett   a cégek pedig növelhetik a profitjukat.
                                          versenyjogászokra, hogy ők magyarázzák   „nem túl kellemes helyzet, amikor az
                                          el a cégeknek, hosszú távon miért éri meg a   osztály legszebb lányának kegyeiért meg
                                          tisztességes verseny és mik annak a keretei,   kell küzdeni másokkal. ez jól mutatja, hogy
                                          segítsék őket a tisztességes versenyben.   valahol az összes emberben mélyen kódolt
                                          Ugyanígy szakképzett versenyjogászoknak   magatartás, hogy nem szeretjük a versenyt
                                          kell ülni a versenyhivatalban, a bíróságokon is,   – ez motiválja a vállalatok vezetőit is” –
                                          hogy kiszúrják a tisztességtelen szereplőket.   hoz fel egy hétköznapi példát a jogász.
                                           „Másik oldalról, létezik az emberekben egy   a gazdasági versenyhivatal egyik első és
                                          beléjük oltott erkölcsi mérce, ami az esetek   legnagyobb sikere az volt, amikor 2004-2005
                                          nagy többségében segít mutatni az irányt,   környékén fényt derített egy mozikartellre.
                                          anélkül hogy szakképzett versenyjogászok   azt tárták fel, hogy egy bizonyos, várhatóan
                                          fognák a kezét” – mondja Tóth Tihamér.   nagy sikerű mozifilm bemutatása előtt több
                                                                             budapesti mozi összefogott és közösen
         „Maguk a jogszabályok és a bírói   Ha ponTos definíció nincs is,    megemelték a jegyárakat. nem volt egy
       gyakorlatok sem adnak meg egyértelmű,   Törvényi HáTTér van           jelentős emelés, de a párszáz forintos drágulás
       pontos definíciót a tisztességtelen   Magyarországon a versenytörvény   is hatalmas extra profitot jelentett a moziknak.
       kereskedelemre, ezért elég nehéz   szabályozza, mi az a tisztességes verseny,
       meghatározni, mi az. Ha viszont józan paraszti   ehhez kötheti magát az ember, illetve   kevés szereplő, nagyobb
       ésszel gondoljuk végig, akkor elmondható:   az ezzel lényegében megegyező uniós   esély a karTellezésre
       a tisztesség az, ha normális, jogkövető   versenyjogi szabályokhoz is. ezek tömören:   „Ha kevesen vagyunk, akkor könnyebb
       magatartást végez egy vállalat” – mondja el   • tilos kartellezni     megbeszélni azt, hogy ma este melyik
       Tóth Tihamér, egyetemi docens, jogász, akinek   • tilos olyan forgalmazási megállapodást   szórakozóhelyre menjünk. Ugyanígy működik
       a szakterülete többek között a versenyjog   kötni, ami rontja a fogyasztó áruhoz jutási   a vállalatoknál is: ha egy piacon kevesebb
       vagy a fogyasztóvédelmi jog. Hozzáteszi,   esélyeit (például magas árakhoz vezetnek)  szereplő versenyzik egymással, könnyebb
       létezik Magyarországon jogszabály, ami   • tilos erőfölénnyel visszaélni   titkos megállapodásokat kötni” – személteti
       a megtévesztő reklám kapcsán tárgyalja   • kötelező előzetes fúziókontroll (ez   Tóth Tihamér az összefüggést a kartellezés
       a tisztességtelen piaci magatartást.  azt jelenti, hogy cégek összeolvadásának,   esélye és a piaci szereplők száma között.
                                         egyesülésének esetén az állam megvizsgálja,   a piaci szereplők nem a buli időpontjáról
       Ha nincs ponTos definíció,        hogy az adott vállalatok „házassága” az   és a helyről egyeztetnek, hanem árakról,
       Hogyan küzdünk ellene?            adott piacra milyen hatással lesz)   fejlesztésekről, marketingstratégiákról.
         fontos kérdés, hogy ha még pontos                                   bonyolult ügyekről, amikben sokkal
        meghatározása sincs a tisztességtelen piaci   a karTell neM ganxTa   könnyebb egyetértésre jutni, ha 1-2
        versenynek (márpedig az előző részben   zolee zenekara                szereplő van csak. ráadásul a termékek
        megtárgyaltuk, hogy az nekünk, egyszerű   „a piacgazdaságban nem szeretjük azt   bonyolultsága is befolyásolja, milyen
        fogyasztóknak nagyon rossz), akkor hogyan   a helyzetet, amikor egymással egyébként   könnyű kartellezni: ha egy terméknek
        tudunk küzdeni ellene? akár jogászként, akár   versenyző vállalkozások, ahelyett, hogy   jellemzően csak egy fontos paramétere
        fogyasztóként, miként tehetünk az ellen, hogy   keményen versenyeznének a fogyasztók   van (legfőképpen az ára), mint például a
        a vállalatok tisztességtelenül versenyezzenek?  kegyeiért és érdekében, egymással   cukor vagy liszt esetében, ahol a cégek neve
         Tóth Tihamér szerint két oldalról is   összebeszélve egyeztetik a legfontosabb piaci   annyira nem számít, annak a terméknek
        megközelíthetjük a kérdést. egyik oldalról   magatartásaikat.         a piacán a legkönnyebb kartellezni.
                                                                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30