Page 33 - due_tallozo_interaktiv_2017_aprilis
P. 33
kultúra
Akinek A rAjzAi
életre kelnek
a 75 éves rajzfilmrendező,
művelődéstörténész, grafikus,
könyvillusztrátor és író Jankovics Marcell
a mai napig dolgozik. Élete során hol egy
rajzlap, hol egy papírlap fölött alkotott a
semmiből vagy éppen egy kisebb hadsereget
irányított több-kevesebb sikerrel. ismerős
lehet a Magyar népmesék, a János vitéz
vagy éppen az Ének a csodaszarvasról
rendezőjeként. Jankovics Marcell a nemzet
Művésze, a Magyar Művészeti akadémia
alelnöke. animációs munkáiért többek
között kossuth-díjban, és balázs béla-díjban Szokott lenni alkotói válSágoS ő adja ki a munkát a tervezőknek, a tervezők
részesült. időSzaka? meg hozzá mennek, ha menet közben gondjuk
Sűrűn van, igen. Hullámzó módon jelennek akad. Az úgynevezett mozgáspróbán – mikor
Melyik alkotói területet Érzi meg. Az ihlethez az kell, hogy az ember a filmszalagra vett rajzokat levetítik – is fontos
a legközelebb Magához? leüljön dolgozni, mert az nem jön csak szerepe van a tervezők munkájának való
Éppen azt, amelyiket csinálom. A rajzfilmezést úgy magától. Úgy értem, le kell írni az első értékelésében.
befejeztem, az leginkább már csak a múltam szót, hogy abból mondat legyen. Írásban
része és az emlékeimben őrzöm. Jelenleg írok is meg rajzolásban is van, hogy nagyon jól Mennyire van lÉtJogoSultSága
és rajzolok, mindig éppen az köt le és azt érzem megy és van, hogy kínlódom. A Trianonos MagyarorSzágon a filozófikuS,
közel, amin éppen dolgozom. Az írás momentán képeskönyv fejben már megvan, először le neM cSak gyerekeknek Szóló
egy előadásom rögzített változata, mely az kellett írom, mit fogok rajzolni, anyagot kell raJzfilMeknek?
Akadémián tartott jelképkonferencia kötetében gyűjtenem és ezeken a szinteken is előfordult Van, csak nem nagyon forgalmazzák. Egész
jelenik majd meg. A rajzolás pedig rendelésre a válság. Most már gyorsan haladok vele. estés rajzfilm nem is készül mostanában.
történik, egy Trianonról szóló nagy szatirikus Az, hogy egy karikatúra alapján azonnal Viszont engem a felnőtt rajzfilmjeim sikerei
képeskönyv a feladatom. Ez a kettő a fontos most. meg lehessen mondani, hogy az például győztek meg arról, hogy a gyerek mindenre
Churchill, sokszor nagyon könnyen megy nyitott és az az én döntésem, hogy aranyosan
az alkotói pályáJa Során Melyik és van, mikor egyáltalán nem, aztán meg gügyögök a gyerekekhez vagy komolyan
alkotáS Jelentette a legnagyobb valami megmagyarázhatatlan okból kifolyólag veszem őket. A Vuk és a Lúdas Matyi
kihíváSt? megint sikerül. Ezt lehet ihletett állapotnak az előbbire jó példa, de már ezekben is
Valószínűleg Az ember tragédiája, mert az is nevezni, de én a gyakorlatra esküszöm. megjelennek felnőtt dolgok. Az én esetemben
nagyon hosszú ideig tartott. Az idő mindig Goethe szavaival élve „a zsenialitás kilencven meg az az érdekes, hogy én nem gyerekeknek
nagyon fontos faktor, illetve az is, hogy mennyi százaléka szorgalom”. szántam a filmeket, mégis a legtöbb pozitív
pénz áll a rendelkezésre. Ez a mű igazából a visszajelzést gyerekektől kaptam a filmjeim –
pénzhiány miatt húzódott ilyen sokáig. Éppen Miben különbözik az aniMációS elsősorban a Fehérlófia – kapcsán. Volt több
ezért ez állandó izgalmat és drukkot jelentett. rendező a rendezőtől? kisfiú, aki a függőjévé vált a filmnek. Egyikük
Illetve volt olyan is, mikor nem tudtam, hogyan Az animációs rendező azért felel, hogy a azt mondta, azért szereti annyira, mert ő
ábrázoljak egy-egy színt. Sok esetben menet mozgás stílusa, a tempó, megfeleljen annak hasonlókat álmodik. Ha pedig a gyerekekre
közben jött meg az ihlet, így végül is az idő az elképzelésnek, amit a rendező akar. Egy egy potenciális felnőttként tekintünk, akkor
a kezem alá dolgozott. Mialatt az egyiptomi nagyon jellemző példát mondanék. A rajzfilm nem csak a valóságtól teljesen elrugaszkodott
színt rajzoltam, azon törhettem a fejem, hogy a figurát ugye meg kell forgatni, látni kell, hogy dolgokról ejthetünk szót. Nem beszélve arról,
Paradicsomot hogyan oldjam meg. Ez is olyan, néz ki szemből, profilból, félprofilból és hogy a gyermeki kíváncsiság pedig az alkotó
hogy minden akkor jelent kihívást, mikor már hátulról. Ehhez az animációs rendező ért és tevékenység alapja.
dolgozom rajta, addig nem igazán, amíg csak ő az, aki a legkülönbözőbb stílus esetén is
elképzelem. hitelessé teszi a figura mozgását. Ezen kívül (Palotás Zsuzsi)
33