Page 9 - due_tallozo_interaktiv_2016_februar
P. 9

press of

l"EEgszy    vaníliás cappuccino
            szójatEjjEl,

csokiöntEttEl"”

> A kávéfogyAsztás A legtöbb egyetemistA AlApvető rutinjA – főként

A vizsgAidőszAkbAn –, nem csAk reggelente. biztos vAgyok benne, hogy A büfében
A diákok nAgyjA kávét kér. méghozzá cAppuccinót vAgy lAttét.

Tamás DoroTTya,                                   életünk veleje.” – fogalmazott Ottlik Géza. A    is elég a napi egy. Ki ne emlékezne a szele-
KözgazDász, Corvinus EgyETEm, BuDapEsT            nagyhírű budapesti írókávéházak még most         burdi Andyre Az Ördög Pradát visel című
                                                  is abból élnek, amit egyszer a fogyasztók        filmből, ahogyan négy starbucksos kávéval

Manapság – főleg a fiatalabbak - ritkábban        ott megalkottak. A New York, a Hadik –           belibben a divatmagazin irodájába?

isznak espressót. A kis méretek kimentek a        mostani nevén Szatyor –, a Centrál és társaik    Budapest szívében pedig bárki érezheti

divatból, most a nagyobb, krémesebb, exkluzí-     mind építenek a művészek emlékére és a           magát különleges, elfoglalt embernek, hiszen

vabb italok dominálnak. Brian Wansink kutatá- klasszikus budapesti városkép imázsára.              pár lépésnyire érik egymást a különlegesebbnél

sokat végzett arról, hogy az elmúlt évtizedekben  Ha az ember ilyen helyre ül be akár egyedül, különlegesebb kávézók. Mindenki megtalálja

mennyivel nőttek az ételek,                                                                        a saját ízlésének valót:

illetve italok méretei. Az egyik             Ha az ember ilyen helyre ül be, máris sokkal          az amerikai márkásat, az
legjobb példa erre a Starbucks:                        kellemesebben érzi magát,                   alternatívat, a metrósat,
Venti, azaz a nagyméretű                                                                           a mekiset, az olaszt, amit
italai csaknem hat deciliternek                mert tudja, olyan helyen fogyaszt kávét,            háromszoros áron is el
felelnek meg. Ez egy tejeskávé                       ahol hajdan a nagy művészek.                  lehet adni. A kávézók
– nem beszélve a tejszínhabról                                                                     védjegye a papír-
és a különböző ízesítésekről –                                                                     pohár, mi pedig magunk

esetében nem is kevés kalória.                                                                     vagyunk a márka.

Két generációval ezelőtt még elképzelhe-          akár egy baráti csevejre vágyva társasággal,     Azt is érdemes megfigyelni, hogy nők-férfiak

tetlennek tűnt az ilyen típusú kávéfogyasztás:    máris sokkal kellemesebben érzi magát,           milyen arányban és miként fogyasztanak

csakis élénkítőként itták, bár már akkor is       mert tudja, olyan helyen fogyaszt kávét, ahol    kávét. Bár nem vagyok szociológus, tapaszta-

létezett szélesebb társadalmi rétegekben a        hajdan a nagy művészek. A megengedett            lataim szerint nőknél inkább a baráti összejö-

kávéházak kultúrája. Egyből az espresso-zás       luxus, az életstílus részei és alkotói vagyunk.  vetel jelképe, míg a férfiaknál a munka itala.

jut eszembe, amikor csak magam elé képzelem       Máskor pedig szinte kötelezően fáradt,           Egy csésze kávé ma másfajta életet,

egy Móricz-regény kisvárosi urainak délutánját. leterhelt egyetemistaként állandóan kávéval        stílust képvisel, s az ára is egyre

„Méreg a kávé és méreg a vágy, egy                járkálunk. A különböző médiumok mind azt         magasabb. Ez a huszonegyedik század

Kosztolányi-mondat is az, egy Ady-verssor         tanítják, hogy aki elfoglalt, sikeres, annak     globalizált, megengedhető luxusa, a

is: mindez mégis kell, mindez mégis az            nincs ideje otthon kávézni – vagy hogy nem       sikeres emberek folyékony kábítószere.

www.due.hu                                                                                                                                         9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14