Page 9 - due_tallozo_interaktiv_2016_februar
P. 9
press of
l"EEgszy vaníliás cappuccino
szójatEjjEl,
csokiöntEttEl"”
> A kávéfogyAsztás A legtöbb egyetemistA AlApvető rutinjA – főként
A vizsgAidőszAkbAn –, nem csAk reggelente. biztos vAgyok benne, hogy A büfében
A diákok nAgyjA kávét kér. méghozzá cAppuccinót vAgy lAttét.
Tamás DoroTTya, életünk veleje.” – fogalmazott Ottlik Géza. A is elég a napi egy. Ki ne emlékezne a szele-
KözgazDász, Corvinus EgyETEm, BuDapEsT nagyhírű budapesti írókávéházak még most burdi Andyre Az Ördög Pradát visel című
is abból élnek, amit egyszer a fogyasztók filmből, ahogyan négy starbucksos kávéval
Manapság – főleg a fiatalabbak - ritkábban ott megalkottak. A New York, a Hadik – belibben a divatmagazin irodájába?
isznak espressót. A kis méretek kimentek a mostani nevén Szatyor –, a Centrál és társaik Budapest szívében pedig bárki érezheti
divatból, most a nagyobb, krémesebb, exkluzí- mind építenek a művészek emlékére és a magát különleges, elfoglalt embernek, hiszen
vabb italok dominálnak. Brian Wansink kutatá- klasszikus budapesti városkép imázsára. pár lépésnyire érik egymást a különlegesebbnél
sokat végzett arról, hogy az elmúlt évtizedekben Ha az ember ilyen helyre ül be akár egyedül, különlegesebb kávézók. Mindenki megtalálja
mennyivel nőttek az ételek, a saját ízlésének valót:
illetve italok méretei. Az egyik Ha az ember ilyen helyre ül be, máris sokkal az amerikai márkásat, az
legjobb példa erre a Starbucks: kellemesebben érzi magát, alternatívat, a metrósat,
Venti, azaz a nagyméretű a mekiset, az olaszt, amit
italai csaknem hat deciliternek mert tudja, olyan helyen fogyaszt kávét, háromszoros áron is el
felelnek meg. Ez egy tejeskávé ahol hajdan a nagy művészek. lehet adni. A kávézók
– nem beszélve a tejszínhabról védjegye a papír-
és a különböző ízesítésekről – pohár, mi pedig magunk
esetében nem is kevés kalória. vagyunk a márka.
Két generációval ezelőtt még elképzelhe- akár egy baráti csevejre vágyva társasággal, Azt is érdemes megfigyelni, hogy nők-férfiak
tetlennek tűnt az ilyen típusú kávéfogyasztás: máris sokkal kellemesebben érzi magát, milyen arányban és miként fogyasztanak
csakis élénkítőként itták, bár már akkor is mert tudja, olyan helyen fogyaszt kávét, ahol kávét. Bár nem vagyok szociológus, tapaszta-
létezett szélesebb társadalmi rétegekben a hajdan a nagy művészek. A megengedett lataim szerint nőknél inkább a baráti összejö-
kávéházak kultúrája. Egyből az espresso-zás luxus, az életstílus részei és alkotói vagyunk. vetel jelképe, míg a férfiaknál a munka itala.
jut eszembe, amikor csak magam elé képzelem Máskor pedig szinte kötelezően fáradt, Egy csésze kávé ma másfajta életet,
egy Móricz-regény kisvárosi urainak délutánját. leterhelt egyetemistaként állandóan kávéval stílust képvisel, s az ára is egyre
„Méreg a kávé és méreg a vágy, egy járkálunk. A különböző médiumok mind azt magasabb. Ez a huszonegyedik század
Kosztolányi-mondat is az, egy Ady-verssor tanítják, hogy aki elfoglalt, sikeres, annak globalizált, megengedhető luxusa, a
is: mindez mégis kell, mindez mégis az nincs ideje otthon kávézni – vagy hogy nem sikeres emberek folyékony kábítószere.
www.due.hu 9