Page 21 - DUE Tallózó 2015 szeptember
P. 21
digitális
lábnyom
volt egy új, átfogó, az előfizetőket jobban szolgáltató nem hozhat olyan döntést, amiről vagy nem köti meg a „blankettaszerződést”.
segítő szabályozás kidolgozására. Ez egy nem kérdezi meg előtte a fogyasztót, akit Így az előfizetőket védő szabályozásnak
többlépcsős folyamat, az első része már múlt pedig a szerződés köt. Például nem mondhatja csak a tényleg tárgyalóképes nagy üzleti
hónapban, augusztus elsejével elindult, a azt a szolgáltató, hogy a kétéves hűségidő előfizetők „kezét szabad elengednie”, a
következő november elsején lép életbe. kellős közepén megemeli a hívásdíjat kisvállalkozásokat pedig helyzetbe kell
A Médiahatóság új rendelkezései nemcsak a 15 forinttal, mert nem arra kötöttek szerződést. hoznia. Ezért eltérőek a szabályok a kis,
mobilos szerződéseket, hanem lényegében Az NMHH szabályai szerint viszont a illetve nagy üzleti előfizetőkre. A kisebb
mindent érintenek, ami telekommunikáció. hűségidő ugyanúgy köti a szolgáltatót, mint üzleti előfizetők esetén csak a rendeletben
Ebbe beletartozik a vezetékes telefon, az az előfizetőt, mert egyszerűen nem fair tételesen meghatározott rendelkezésektől lehet
internet és a műsorterjesztés is, összesen kb. változtatni a feltételeken a megállapodás után. eltérni a felek egyező akaratával, az eltérést
20 millió szerződést érint a dolog. Korábban, Volt egy olyan probléma is, hogy amíg az szerepeltetni kell a szerződésben. A nagyobb
ha megkötöttünk egy szerződést ezekre a embernek nincs egy igazán jól futó cége, addig üzleti előfizetők esetén az eltérés lehetősége
szolgáltatásokra, sokszor olyan helyzetbe a szolgáltatók nem kezelik őt partnerként, csak széles körben megengedett, de az eltérést ez
kerültünk, mint amikor evező nélkül beleülünk a fix ajánlatok közül válogathat, azok pedig esetben is szerepeltetni kell a szerződésben.
egy csónakba, majd megindítjuk azt lefelé vagy tetszenek, vagy nem, nincs lehetőség egy Előfordulhat az is, hogy már hónapok
a folyón, mert azt hisszük, hogy nyugis a olyan szerződés megkötésére, ami tényleg a óta gályázunk a hűségidőben, és egy nap
sodrása, előreláthatóan nincs benne para saját igényeire van szabva. A kisvállalkozásnak úgy ébredünk, hogy tök jó lenne tudni,
szakasz. Aztán persze kiderül, hogy van csakúgy, mint az egyéni fogyasztóknak, mit is írtunk alá. Hogy is volt az a rész a
négy zúgó, meg egy alapvetően raftingra lényegében abban áll a választási lehetősége, hívásokkal csúcsidőben? Az új szabályok
kitalált rész, de hát erről az elején senki hogy a szolgáltató által kialakított általános szerint a szolgáltató évente egyszer köteles
sem szólt, a csónak meg frankónak tűnt. szerződési feltételek (ÁSZF), illetve a megmutatni a hatályos szerződést (ÁSZF),
A szabályozás egyik fontos eleme, hogy a meghirdetett akciós feltételek szerint megköti, anélkül, hogy bármilyen díjat felszámolna ezért.
Írjam? Biccentsek? szolgáltató hibájából élvezhetetlen, használhatatlan az,
A szerződések megkötéséhez nem kell mindig aláírni egy amire megkötöttük a szerződést? Alapesetben megütnénk a
papírt. Az úgynevezett „ráutaló magatartás” azt jelenti, hogy bokánkat, mert van egy aláírt papírunk arról, hogy két évig
az ügyfél minden kétséget kizáróan adja tudtunkra, hogy fizetünk, mint a katonatiszt, és nem állunk el a szerződéstől.
mehet a biznisz. Ilyen például a szapora bólogatás. Korábban No de ha az egész bizonyíthatóan gáz, akkor mostantól már
ebből volt azért balhé bőven, mert nem volt egyértelműen jogunk van lemondani az előfizetésről, anélkül, hogy annak
megállapítva, hogy mi is fér bele pontosan a „ráutaló súlyos anyagi következményei lennének ránk nézve.
magatartás” kategóriájába. A Médiahatóság ennek véget
vetett, konkrétan leírta, hogy mi minősül annak, és mi nem. A PróBa, PróBa!
telefonon kimondott „igen” már eddig is érvényes szerződést Jó hír, hogy mostantól a vezeték nélküli szolgáltatások
hozott létre, persze ezeket a beszélgetéseket rögzítik is. (mobilnet stb.) esetén kapunk egy 14 napos próbaidőszakot,
azaz két hét erejéig megnézhetjük, hogy az a csomag, amire
ennyi volt, felmondok! szerződünk, a valóságban is megfelel-e az igényeinknek. Ha
A hűségidő arra van kitalálva, hogy megvédje a szolgáltatót. kiderül, hogy nem megfelelő a szolgáltatás minősége az adott
Az ügyfél aláírja, és onnantól kezdve biztosan 1-2 éven területen, akkor jogunk van elállni a szerződéstől, hiszen nem
keresztül fixen fizeti azt, amibe belement. De mi van azért kötöttünk megahiper-adatforgalmat biztosító szerződést,
akkor, ha a szolgáltatást felmondanánk, nem azért, mert hogy aztán otthon kiderüljön, hogy nincs lefedettségünk,
találtunk egy szebbet és jobbat, hanem azért, mert a aztán el sem tudjuk durrantani azt a sok adatot.
www.due.hu 21