Page 14 - DUE Tallózó 2015 szeptember
P. 14
pont te A rovatot a Nemzeti Tehetség Program,
az Emberi Erőforrások Minisztériuma,
és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő támogatja.
A tehetség
bennünk rejlik
> „Milyen tehetséges ez a gyerek!” – halljuk sokszor ezt a Már klisének hangzó
Megállapítást. Mindannyian sok olyan eMbert isMerünk, aki tehetséges valaMiben.
Bármelyikünk tud példát hozni, és nem kell rögtön csak mozartra gondolni – a szűk
környezetünkBen is találunk Bőven átlagon felüli képességű diákokat. de mi igazolja,
hogy ez nem csak egy elfogult szülői kijelentés?
Doroghy TünDE, Szakál BoroSTyán (energia, érdeklődés, versenyszellem, kiteljesedésének lehetőségét teremtik meg. A
kitartás, emocionális stabilitás). dicséret, a biztatás, a pozitív visszajelzés hat
És hogy kit, mit nevezünk tehetségnek? Tehetségesnek tehát azok tekinthetők, akik leginkább motiválóan a tehetséges fiatalokra.
Általános meghatározása szerint egy olyan kiváló adottságaik alapján magas szintű A szakemberek, edzők, tanárok, a családtagok
többlet képesség, amely már gyerekkorban teljesítményre képesek az élet valamely dicsérő szavai fontosabbak leginkább a
kialakul. A közvélemény is egy elsősorban tevékenységi területén. A talentum potenciát, visszajelzést igénylő, szárnyukat bontogató
veleszületett kiemelkedő képességként lehetőséget, reményt, esélyt jelent, ami tehetségeknek. Emellett fontos, hogy a
értelmezi azt a pluszt, ami az összefüggések megelégedettséggel, örömérzéssel és tanulmányok után milyen munkahelyi feltételeket
gyors megértését, a kreativitást, könnyedséget, sikerélménnyel jár elérője számára. tudunk biztosítani a tehetség teljesítményképes
kitartást, az átlagtól eltérő látásmódot, A tehetséget bármely életkorban felismerhetik, működéséhez és továbbfejlődéséhez.
készségeket, képességeket és a jó memóriát de különösen fontos, ha ez már az óvodás
kölcsönzi egyes embereknek. Felsorolhatnék és kisiskolás korban megtörténik. Ezért Mindenesetre kijelenthetjük, hogy az a
több területet is, de még se lenne elég, mert a lényeges, hogy a kis tehetségek milyen legjobb, hogyha a szülők már gyerekkorban
világon minden ember érez affinitást kézbe kerülnek nevelésük során. figyelik, miben a legügyesebb, legsikeresebb
valami felé. Vannak olyanok, akik a zene, a gyerekük, mi az, ami őt foglalkoztatja, leköti,
képzőművészetek, sport, írás vagy akár a dicséret, a biztatás, mivel így nagyobb az esélye annak, hogy
reáltudományok felé hajlanak – de az a pozitív visszajelzés hat később sikereket ér el, és tehetségét idejében
érdeklődés még nem jelent tehetséget. felismerik, és megfelelően fejlesztik, gondozzák.
A tehetséget leíró teóriákból a leginkább motiválóan A következő hónapokban olyan diákokat
Renzulli-féle a legáltalánosabban a tehetséges fiatalokra. mutatunk be rovatunkban, akik valamely
elfogadott. E modell szerint négy területen kiemelkedően tehetségesek.
összetevője van a tehetségnek: A Mönks-modell szerint 3 tényező hatékony Megismerkedhetsz korodbeli tudósokkal,
közreműködésére van szükség: iskola, család, sportolókkal, művészekkel, a következő oldalon
• átlag feletti általános képességek (magas társak. A szülőknek természetesen meghatározó most rögtön pedig egy médiadizájnerrel
szintű elvont gondolkodás, fejlett anyanyelvi szerepük van a tehetség felismerésében,
képességek, jó memória, hatékony de az iskola is rendkívüli jelentőséggel bír. Harsányi István klasszikus meghatározása
információfeldolgozási stratégiák), Az egyéni különórák, a speciális osztály, szerint: „Tehetségen azt a velünk született
• átlagot meghaladó speciális képességek fakultáció, délutáni foglalkozások (szakkör, adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos
(nyelvi, zenei, matematikai-logikai, önképzőkör), nyári kurzusok, mentor-program, fejlesztés által kibontakozott képességet értjük,
vizuális-téri, testi-mozgásos, szociális- sportegyesületi tagság, versenyeken való amely az emberi tevékenység egy bizonyos
interperszonális, intraperszonális), részvétel, táborok, szereplési lehetőségek mind vagy több területén az átlagosat messze
• kreativitás (originalitás, flexibilitás, egy célt szolgálnak: a gyermek képességei túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.”
fluencia, problémaérzékenység),
• feladat iránti elkötelezettség DUE Tallózó
14