Page 14 - DUE Tallózó 2015 szeptember
P. 14

pont te  A rovatot a Nemzeti Tehetség Program,
         az Emberi Erőforrások Minisztériuma,
         és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő támogatja.

A tehetség
bennünk rejlik

> „Milyen tehetséges ez a gyerek!” – halljuk sokszor ezt a Már klisének hangzó

Megállapítást. Mindannyian sok olyan eMbert isMerünk, aki tehetséges valaMiben.
Bármelyikünk tud példát hozni, és nem kell rögtön csak mozartra gondolni – a szűk
környezetünkBen is találunk Bőven átlagon felüli képességű diákokat. de mi igazolja,
hogy ez nem csak egy elfogult szülői kijelentés?

Doroghy TünDE, Szakál BoroSTyán                      (energia, érdeklődés, versenyszellem,         kiteljesedésének lehetőségét teremtik meg. A
                                                     kitartás, emocionális stabilitás).            dicséret, a biztatás, a pozitív visszajelzés hat
És hogy kit, mit nevezünk tehetségnek?            Tehetségesnek tehát azok tekinthetők, akik       leginkább motiválóan a tehetséges fiatalokra.
Általános meghatározása szerint egy olyan         kiváló adottságaik alapján magas szintű          A szakemberek, edzők, tanárok, a családtagok
többlet képesség, amely már gyerekkorban          teljesítményre képesek az élet valamely          dicsérő szavai fontosabbak leginkább a
kialakul. A közvélemény is egy elsősorban         tevékenységi területén. A talentum potenciát,    visszajelzést igénylő, szárnyukat bontogató
veleszületett kiemelkedő képességként             lehetőséget, reményt, esélyt jelent, ami         tehetségeknek. Emellett fontos, hogy a
értelmezi azt a pluszt, ami az összefüggések      megelégedettséggel, örömérzéssel és              tanulmányok után milyen munkahelyi feltételeket
gyors megértését, a kreativitást, könnyedséget,   sikerélménnyel jár elérője számára.              tudunk biztosítani a tehetség teljesítményképes
kitartást, az átlagtól eltérő látásmódot,         A tehetséget bármely életkorban felismerhetik,   működéséhez és továbbfejlődéséhez.
készségeket, képességeket és a jó memóriát        de különösen fontos, ha ez már az óvodás
kölcsönzi egyes embereknek. Felsorolhatnék        és kisiskolás korban megtörténik. Ezért          Mindenesetre kijelenthetjük, hogy az a
több területet is, de még se lenne elég, mert a   lényeges, hogy a kis tehetségek milyen           legjobb, hogyha a szülők már gyerekkorban
világon minden ember érez affinitást              kézbe kerülnek nevelésük során.                  figyelik, miben a legügyesebb, legsikeresebb
valami felé. Vannak olyanok, akik a zene,                                                          a gyerekük, mi az, ami őt foglalkoztatja, leköti,
képzőművészetek, sport, írás vagy akár              a dicséret, a biztatás,                        mivel így nagyobb az esélye annak, hogy
reáltudományok felé hajlanak – de az              a pozitív visszajelzés hat                       később sikereket ér el, és tehetségét idejében
érdeklődés még nem jelent tehetséget.                                                              felismerik, és megfelelően fejlesztik, gondozzák.
A tehetséget leíró teóriákból a                     leginkább motiválóan                           A következő hónapokban olyan diákokat
Renzulli-féle a legáltalánosabban                  a tehetséges fiatalokra.                        mutatunk be rovatunkban, akik valamely
elfogadott. E modell szerint négy                                                                  területen kiemelkedően tehetségesek.
összetevője van a tehetségnek:                    A Mönks-modell szerint 3 tényező hatékony        Megismerkedhetsz korodbeli tudósokkal,
                                                  közreműködésére van szükség: iskola, család,     sportolókkal, művészekkel, a következő oldalon
   • átlag feletti általános képességek (magas    társak. A szülőknek természetesen meghatározó    most rögtön pedig egy médiadizájnerrel
   szintű elvont gondolkodás, fejlett anyanyelvi  szerepük van a tehetség felismerésében,
   képességek, jó memória, hatékony               de az iskola is rendkívüli jelentőséggel bír.     Harsányi István klasszikus meghatározása
   információfeldolgozási stratégiák),            Az egyéni különórák, a speciális osztály,         szerint: „Tehetségen azt a velünk született
   • átlagot meghaladó speciális képességek       fakultáció, délutáni foglalkozások (szakkör,      adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos
   (nyelvi, zenei, matematikai-logikai,           önképzőkör), nyári kurzusok, mentor-program,      fejlesztés által kibontakozott képességet értjük,
   vizuális-téri, testi-mozgásos, szociális-      sportegyesületi tagság, versenyeken való          amely az emberi tevékenység egy bizonyos
   interperszonális, intraperszonális),           részvétel, táborok, szereplési lehetőségek mind   vagy több területén az átlagosat messze
   • kreativitás (originalitás, flexibilitás,     egy célt szolgálnak: a gyermek képességei         túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.”
   fluencia, problémaérzékenység),
   • feladat iránti elkötelezettség                                                                                                                       DUE Tallózó

14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19